måndag, november 01, 2010

Vad är en belöning?

Det har varit en intensiv dag idag må ni tro. Efter kursintroduktion i skolan hela dagen kändes min hjärna som havegrynsgröt. Jag och Goliat gick en promenad i skogen och sen bar det av till hundklubben för lite studiecirkel med instruktörerna och medhjälparna. Ämnet som skulle diskuteras var mental träning för oss hundägare. Det blev väldigt tänkvärda och intressant diskussioner, och också en hel del fnitter och flams. På det stora hela en mycket trevlig kväll!

Nu sitter jag med läxor till instruktörsutbildningen. Det handlar om belöningar den här gången. Jag ska rada upp 10 belöningar som min hund tycker om. Jag kommer på mig själv med att inte kunna komma på tio saker. Detta måste ju tyda på att jag har ett ganska onyanserat sätt att belöna min hund på? Jag blir irriterad. Har jag så dålig fantasi?

Detta har jag kommit på hittills (utan någon speciell ordning):

1. Få springa efter en boll man kastar
2. Kamplek
3. Godisbelöning från handen
4. Att få springa till extern belöning
5. Leka tafatt (jag ska helst jaga honom, men ibland jagar han mig)
6. Löptikar / tikar överlag
7. Nosa på fläckar
8. Jaga mammas stackars smällfeta katt
9. ?
10.?

Vad är en belöning funderar jag på när jag sitter här och filosoferar.. En belöning måste ju vara något som får hunden att upprepa ett beteende. Men vad är en BRA belöning? En bra belöning måste vara när belöningen gör att hundens engagemang och intensitet ökar?
Min hund tycker inte om social belöning som smek och kel. Han är inte så där enormt förtjust i föremål och han har inte så där jättestort intresse för mat (det vill säga, han gör inte vad som helst för en liten bit korv om det finns något roligare i närheten). Egentligen är det väldigt sällan hans intensitet ökar, han är rätt jämnsävlig. Som en sengångare ungefär. Det han blir riktigt uppspelt av är när jag springer och jagar honom, när han får söka efter en gömd pipleksak i skogen eller få springa till externbelöningar. Så varför gör vi inte sånt oftare? Svaret är ju rättså givet: för att jag är så sjukt L A T. Vem orkar springa och jaga hunden i full kareta över hela appellplanen? Jag har underkänt i gymnastik. Det säger ju allt om min förmåga till fysisk aktivitet.

Jag tänker ofta på det Fanny Gott sa på helgkursen vi gick. Ta kontroll över resurserna.
Jag vill gärna tro att jag har börjat göra det. Men så när man sitter och inte kan komma på tio belöningar som ens hund tycker om. Ja, då funderar man ju verkligen på hur oengagerad man är.
Kan du skriva upp 10 belöningar som din hund tycker om?

Förresten knockade Goliat mig när han skulle hoppa in i bilen förut. Jag böjde mig över honom och skulle lyfta honom, samtidigt som han hoppade. Maken till tjockskallig hund har jag väl aldrig träffat på. Jag såg stjärnor ett bra tag, ögonen tårades och näsan kändes som den svullnade upp till tredubbel storlek. Den var alldeles röd och pulserade hela vägen hem. Aj aj aj.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Du har glömt "springa runt i cirklar och skaka på huvudet med pipen i munnen och pipa "pipiiiippipiiiiipipiiiip" ;)

Sofia sa...

hahahaha jag har gjort precis samma sak när Frodo skulle in i buren en gång...AJAJAJAJ!

En bra belöning...jag känner tycärr igen mig i latheten=(
Jag ska försöka lista 10 saker som Frodo gillar.
1) Kampa
2) Vinna dragkampen
3) Hämta ett föremål (inte lika kul jämt)
4) Leka med pinnar.

5) Jaga/bli jagad eller utskickad
6) Godis från handen.
7) Godis externt.
8) Beröm med rösten, kan iallafall orsaka lite svansvift
9) Kela fungerar åtminstone inomhus
10) Hoppa ner i ett sorkhål o gräva, jaga

(Ingen ordning efter vad han gillar mest)

Det jag använder mest är godis från handen och kamplekar och Hämta/upphittande av föremål. Frodo är ju lite som Goliat när det kommer till belöning...belöningen är bra tills nåt annat blir intressantare.

Johanna sa...

Jag kan nog inte påstå att jag kan komma på 10 belöningar Mira gillar..Hon är en svårmotiverad dam..Men sen är hon ju Goliats dotter;) haha Men det är bra att läsa dina och andras motiveringar,så får jag lite tips och ideér att testa på Mira=)