söndag, november 07, 2010

"Du har drabbats av valpanafalytisk chock, Cecilia"

Jag och Goliat har precis kommit hem från helgens instruktörsutbildningsträff.
Idag fick vi göra grupparbeten om lek, kontakt och förbud. Jag hamnade i gruppen som fick kontakt tilldelat till oss. Vi missuppfattade helt uppgiften och gjorde bort oss totalt. Det kändes precis så där lagom förödmjukande. Sen skulle samtliga göra övningar med förbud, och jag råkade nypa Goliat så han skrek i högan sky. Så nu tror säkert alla att jag misshandlar min hund. Härligt.

Förutom detta har jag fått lite söndagsångest angående det faktum att jag nu har en "perfekt hund" att förvalta. Jag blir lite smått panikslagen inför uppgiften att uppfostra honom. När Mattias var ute med honom hade han sprungit som en liten idiot 50 meter rakt fram till en gubbe som kom gående. Självständig valp, nej? Positivt med denna incident är väl att Mattias har ägnat resten av kvällen åt att koppelträna Sune. Nice.
Jag får panik av känslan att jag inte vet vad jag håller på med. Huvaligen. Förutom valpångest har jag också vanlig, hederlig skolångest och så en gnutta framtidsångest.
Detta med söndagskvällar alltså. Jag säger bara en sak- ångest.


Min vän Jessicah har i alla fall rådit bot på min valpångest genom att förklara hur jag ska göra. Det är fint med bra vänner, som dessutom har samma ras.

Nej
Träna in så mjukt så möjligt. Säg nej med en annan ton följt av kanske ett litet morr eller gruff. När han slutar med vad han höll på med kan du uppmuntra med jaa eller något annat mjukt och trevligt.


Lämna saker
Jag ska ge honom något och berömma, ta upp honom i knäet och ha det mysigt. Ta grejen och ge tillbaka och mys vidare. Sen ska jag kasta den någon meter och beeröm, locka honom inbjudande i famnen där jag sitter på golvet och mys igen.

Komma på inkallning
Enligt Inkis modell.
Jag ska tänka på inkallningen som ett livsprojekt. Metoden är enkel för hundarna att förstå, det blir inga otydligheter och man kommunicerar rakt och trevligt. Som slutprodukt får man en hund som alltid kommer på inkallning! Om man gjort rätt och lagt ner tid det vill säga.


"Träna relation med hjälp av FÄSTO (läs mera i Allmänlydnad av Inki & Roland Sjösten)

F= Fyrklövern. En bra flockledare bygger en relation med sin hund genom att lära hunden att bli belönad. Använd alla 4 belöningssätten för att få en bra grund att stå på.

Ä= Ängel. Hunden gör vad den tror är rätt för tillfället. Den gör aldrig medvetet fel. Hunden väljer, du får se till att den vet vad den skall välja mellan.

S= Spegeln. När det går snett, tar du fram din fickspegel för att se ”boven i dramat” som har förklarat dåligt för sin hund, eller planerat övningarna dåligt, så att den valde att göra det du tycker är fel...

T= Tyst. Vi tjatar inte på hunden. Vänta ut och ha tålamod.

O= Ord. Vi skall lära hunden utvalda ord för att den skall kunna vara trygg i relation med oss människor. Välj dina ord noga. Säg endast ordet en gång, men var TYDLIG och se till att hunden är uppmärksam på att du pratar. Hjälp sedan hunden till rätt handling, och belöna därefter. När hunden kan orden ordentligt, så är det viktigt att dina ord blir lydda. SAGT ORD GÄLLER. Se till så att hunden gör rätt. Annars hjälper du den, mer eller mindre bryskt (men tyst och vänligt) att göra rätt."

3 kommentarer:

Sofia sa...

Har du DVD:n som hör til Inkis allmänlydnadsbok. Den är bra och går igenom allmänlydnadspasset. det är klart att du kommer klara av att uppfostra denna lilla vovven...ha bara lagom krav på dig och fokusera på allmänlydnaden till en början resten kommer ju serverat på ett guldfat lite senare=)

Jessicah sa...

Jag blir nästan lite rörd när du använder mina fjuttiga små tips såhär bloggen ju. :-)

Cecilia sa...

Sofia: Ja, jag tror jag har videon hemma i en låda med hennes bok och även det här häftet som man fick. Ska bli roligt att ta fram dom igen nu! :) Goliat kanske också får lite träning på köpet, hihi

Jessicah: Mäh, vadå fjuttiga! Det är ju kalasbra tips, klart jag måste ha minnesanteckningar, annars glömmer jag bort! Och dessutom kan det vara roligt om ett år eller så och titta tillbaka på vad man bekymrade sig för "på den tiden", hihi