torsdag, november 25, 2010

Blå Stjärnan

Sådär ja! Efter en roadtrip med Hanna och Devil är vi lagom trötta hela gänget. Det är synd att vi inte gör såna resor i trevligare ärenden, det var supermysigt att cruisa genom dödsgatorna (ja, folk försökte preja oss av vägen) i Göteborg. Vi hann med en liten sightseeing också eftersom vi, GPS:en till trots, alltid lyckas åka fel minst en gång varje resa. Men Hanna var en riktig fena bakom ratten så vi lyckades både ta oss dit och hem utan att skapa trafikkaos. Värre var väl att jag satt och försökte sabotera saker genom att säga "håll höger" när GPS:en sa "håll vänster". Ja, inte kan väl jag rå för att jag inte kan höger och vänster??

Sammanfattningsvis var veterinärbesöket bra, trots att veterinären inte kunde hitta något fel på Goliat. Valparna satt som små ljus ute i väntrummet med Hanna medan jag och Goliat gick in för att träffa veterinären. Och vilken veterinär sen! Hon var så otroligt vänlig och tog sig verkligen tid, jag ångrar inte på något vis att vi fick åka så långt. Det var värt varenda minut och krona för att få träffa en så seriös veterinär!

Hon inledde med att titta på Goliat i trav. Sen tog hon sig tid att lyssna på när jag berättade om hur länge det hade pågått och vilket ben jag trodde att det var. Sen klämde hon igenom honom, tog upp honom på bordet där hon tittade över hela honom. Slemhinnorna i munnen, klorna (varenda klo på varenda tass) och alltihop. Sedan fick vi göra ett böjprov a la hästhandel. Vi gick ut i korridoren och där bände hon och böjde på varenda del som gick att böja. Hon böjde även huvudet åt alla håll som gick och gick igenom ryggen. Goliat tyckte att livet var pest och pina och ville mest dö. Med jämna mellanrum mellan klämningarna fick vi springa, som på utställning, för att hon skulle se om hon såg någon hälta. Men Goliat visade inte en endaste tillstymmelse till att ha ont någonstans. Är inte det lite typiskt ?

Veterinären föreslog att jag skulle låta bli att ha honom lös i 2 veckor (alltså vanliga koppelpromenader, men inte restriktivt till plant underlag, gångart eller ett visst antal minuter), han fick dessutom antiinflammatoriskt läkemedel och så passade jag på att handla Viacutan som ska vara bra mot dåliga klor. Det är e-vitamin, och detta tyckte veterinären var det bästa.

Jag passade också på att väga pojkarna:
Sune, vikt 11,2 kg
Goliat, vikt 14,5 kg

Snart ikapp storebror !

Sune tyckte det var spännande att sitta i väntrummet på djursjukhuset. Det var många hundar där, och säkerligen en miljon dofter. Han är inte överintresserad av andra hundar och är väldigt följsam i störande miljöer (var uppmärksam på när jag sa hans namn och satt snällt i knäet).

Inga kommentarer: