lördag, november 13, 2010

Stensittning och upplet för den store

Sune, som fyller 14 veckor på måndag! Undrar om det är kattklosärr på nosen måntro?

Goliat letar i den fantastiskt valp- och uppletsvänliga skogen vid Horsby.
Dagens aktivitet blev 1. Bilåkning, och 2. Stensittning i kuperad och ganska estetiskt tilltalande terräng. Idag var Sune tyst hela resan dit (tog 5 minuter att köra) och hela resan hem, på hemresan lade han sig ner dessutom. Helt klart ett framsteg! Däremot är han lite låg när man plockar ut honom ur bilen. Jag hade ju så klart hellre sett att han var oberörd. Men, det är som min mamma sa till mig häromdagen. Jag måste skaffa mig lite hårdare skinn. Jag ska skriva upp det på "att ordna"listan.

En bekymrad Sune sniffar sig fram i livet
Idag försökte jag mig på det smått sinnessjuka projektet att göra ett upplet med Goliat med Sune i famnen/vid sidan. Det gick väl som väntat kan jag väl sammanfatta det. Visserligen sökte Goliat jättefint (som vanligt i ett ganska sävligt tempo, men det är väl inte benen som ska jobba? tycker Goliat. Det är väl näsan?!) och kom in med alla 4 föremål båda gångerna. Första gången gjorde jag ett vanligt, ganska hattigt upplet och andra gången fick det bli ett närsök, där föremålen var gömda i skrymslen och vrår vid en lummig stubbe. Problemet var när han skulle lämna föremålet och jag skulle ge honom belöning och berömma honom. Då gick Sune bananas. Det kändes inte helt stabilt att försöka hålla en vild valp samtidigt som man försöker belöna sin svårbelönade hund. Kaos är ett bra ord i sammanhanget. För att säga något positivt om situationen så hade vi alla tre rätt kul. Jag längtar dock tills mina bilburar är färdiga så att Sune kan vara i buren så att jag kan träna Goliat seriöst, och vice verca. Men denna helg blir lite provisorisk i och med avsaknad av bilbur (M ska fixa bottenplatta och jämna till baksätet och han är ju i Holland...).
Nu mina vänner ska jag äta en välförtjänt lunch och sedan sätta fart med skolarbetet som jag skjutit upp in i det sista! Ha en trevlig dag, trots grått novemberväder och deprimerande slask.

Sune lär sig från storebror. Kanske inte alltid speciellt lyckat.

2 kommentarer:

Sofia sa...

appropå bilträning med valp så gick det ganska fort för både frodo och Giggs att vänja sig vid att åka men vivar lite mer av den obarmhärtiga typen så vi bara stängde buren och körde. Frodo ylade och pep lite i början han var värre än Giggs som bara per litegrann ett par minuter och sen har det varit bra...ja är ju lite hård och obarmhärtig ibland men hellre lite pip i början än resten av livet tänker jag

Cecilia sa...

Jag är nog mest rädd att jag ska skapa stress i samband med bilåkning. Goliat är ju inte heller så där överexalterad när vi ska åka bil, men "det går ann". Men det reder verkar ju ordna sig för Sunes del också så det är nog ingen fara på taket :)