fredag, mars 05, 2010

Städ-tips

Fredagseftermiddag, städdag här hemma i lyan. Under veckan håller jag efter så gott jag orkar, men fredagarna ägnas helhjärtat åt att skrubba allting kliniskt. Det behövs verkligen när man har en långhårig hund som släpar med sig det mesta (löv, grus, kottar och pinnar och dessutom hårar han så man kan tro att man bor med 101 hundar och inte en).

För ett par veckor sen köpte jag ett nytt rengöringsmedel till samlingen, och jag är helt såld! Så till alla andra städfreaks därute vill jag bara tipsa om Grummes citronsåpa. Jag brukar inte tycka om citrondoft på rengöringsmedel men det här luktar så naturligt och fräscht. Dessutom är det miljövänligt. Numera använder jag det till nästan all städning (ugnen, torka av ytor, rengöra golven, städa toaletten osv). Till badrumsgolvet och duschen används iofs fortfarande klorin... Jag kan inte hjälpa det, jag älskar när det luktar badhus efter att man har städat färdigt. En liten vardagslyx jag unnar mig (på bekostnad av moder jord).

Goliat brukar hjälpa mig att städa ibland genom att försöka bädda i sin korg. Tyvärr är han inte så jätteduktig på det, det brukar mest bli mer grus och hår på golvet och så får jag bädda om i korgen när han är färdigstökad, eftersom han själv inte kan ligga där när allting ligger i en hopknölad klump framför korgen. Men han ska ju ha cred för att han försöker.
Han brukar också försöka bädda ordning på golvet innan han lägger sig på det, så snart är det väl hål i plastmattan så ofta som han gräver överallt.
Någon mer med en hund som hjälper till med städningen?

1 kommentar:

Anonym sa...

ojoj vad hurtigt. jag är helt kass på städning. klorin sa du? sabbar inte det kaklet? typ frääääter, eh som sagt. sämst på städ ;)