tisdag, december 14, 2010

Vi kämpar på med att få vardagen i vår lilla familj att fungera, och jag tycker ändå att vi har lyckats få till en hyfsat bra rutin nu. Jag går en kort runda med båda hundarna på morgonen. Japp, valpen får följa med och vi går i sakta tempo runt garnisonen (i vanliga fall tar "rundan" 15 minuter). Medan Goliat rusar av sig det värsta och gör sina behov tränar jag och Sune koppelgående, kontakt och inte-rusa-efter-Goliat-när-man-har-koppel-träning. Det går hyfsat! Sen får Sune också vara lös medan Goliat är i koppel. Och så någon gång på morgonrundan får de båda vara lösa samtidigt.

Jag tycker att livet med två hundar börjar kännas rätt behagligt (med undantag för ensamträningen då förstås). Det är fortfarande lite vanskligt med koppelgåendet. Goliat hade ju inte direkt klockrent koppelgående och det blir inte bättre när han har en galen valp hängandes i öronen. Men jag tycker ändå att Sune börjar förstå att vi inte kommer någonvart när han hoppar på Goliat, biter eller stretar i kopplet. Han kan numera också passera andra hundar och människor med bara vissa svårigheter (om dom tittar på honom blir han väldigt glad och vill gärna fram och säga hej). Så det går ju framåt.

Jag ser ändå väldigt mycket fram emot valpkursen som startar i januari. Vi behöver träna på tu man hand utan Goliat och det är ett ypperligt tillfälle att bygga upp vår relation.

2 kommentarer:

Annikasan sa...

Hej Cecilia!

Först och främst, vilka underbara bilder! Helt otroliga! Dina hundar är helt fantastiska.

Jag har nog ett särskilt gott öga till lille Sune. Kan hända för att jag har hans brorsa liggande här bredvid mig. :-)

Jag och min kille hämtade i lördags hem kullbrorsan Snabba Ryck, eller Morris, som han numera heter.

Han är helt underbar. Det är jättekul att läsa din blogg, de verkar så lika! Du har dock kommit så mycket längre med Sune. Morris har ju levt ett rätt skyddat liv hos Cilla och Lasse än så länge.

Vårt första fokus ligger på att få honom trygg med oss. Morris är dock så himla harmonisk och cool, så det verkar inte vara några problem på den fronten överhuvdtaget. En likhet han verkar ha med sin brorsa. :-)

Vore kul att höras lite mer!

Jag har också en blogg. En allmän, som för tillfället fylls av små Morrisincidenter. Ska förmodligen starta upp en renodlad blogg om honom inom kort.

Hör av dig om du är intresserad av lite kontakt!

Hälsningar
Annika

Ps. Var bor ni?

Cecilia sa...

Hej Annika! Vad roligt att du hör av dig! Självklart är jag intresserad av kontakt och jag vill gärna ha din bloggadress så jag kan följa er också :) Tyvärr verkar det inte som att länken fungerar, kanske någon bokstav fel? Hör jättegärna av dig igen, vad roligt! Vi bor i Skövde :)