onsdag, december 29, 2010

Lite shopping

Nya foderlådor och en fin reflex till Sune

Jag har shoppat lite dom senaste dagarna. Nytt foder till Sune (när man äter nästan en liter foder om dagen går en säck åt med hiskelig fart...), en Hurtta-reflex från nya serien Lifeguard och två lådor att förvara fodret i. Jag är så trött på att gå och riva i fodersäckarna varje gång jag ska utfodra odjuren. Nu har jag istället två smidiga lådor, perfekt!


Sune fick förresten följa med in på djuraffären och han tog det hela med ro. Jag kan inte beskriva hur glad det gör mig att veta att min valp är stabil i alla miljöer. Han reagerade varken på skjutdörrar, människor, ny miljö eller konstiga dofter. Inte ens när en liten chihuahua försökte äta upp honom höjde han på ögonbrynen. Han är så himla cool. Han är inte överdrivet tillgänglig, utan tacklar nya situationer med en lugn nyfikenhet. Det är guld värt.

Idag har vi varit och tränat på parkeringen igen. Goliat fick träna lite slalomhandling mellan koner med koppel över ("hinder"). Han är helt underbar att styra. Bara jag viftar rätt så tar han hindren perfekt.
Ja, ni ser ju själva hur bra vi är på den otroligt pedagogiska och övertydliga ritning jag gjort över våra övningar.

Ni blir sugna att gå kurs för mig nu va? Jag är så otroligt pedagogisk så det är inte klokt.
Sune fick träna följande:

Sitt-stanna: Jag kan numera gå ifrån honom med ryggen vänd mot honom. Idag gick jag fem meter, stannade. Vände mig mot honom och väntade ett par sekunder. Jag försöker vara sparsam med hjälper. Idag prövade jag också att störa honom genom att ta fram en leksak och dingla lite med den framför näsan på honom.

Fotposition: Jag ställer mig med honom på min vänstra sida och belönar när han ger mig ögonkontakt. Denna övning känns nästan löjlig eftersom han tittar på mig med sån intensitet i blicken så det nästan bränns i ansiktet. Nåja. Jag vill få honom att förstå att vänstersidan är världens bästa ställe. Jag har också på försök tagit ett litet steg framåt, efter ett par försök följde han med fint och fick kampbelöning.

Slalom mellan koner: HAHA... Sune slet sig, snodde en kon och sprang runt runt runt med den i munnen, lycklig och fri. Sabla byracka. Tur jag har viltost. Viltost är vilda valpars bästa vän.

Byta handske mot godis: Funkar bättre och bättre. Tänker ta avlämningar med klicker inomhus istället. Nu skiter jag i detta. Nu gör jag på mitt sätt.

Idag tränade vi också lite cirkelarbete. "Ett bra cirkelarbete gör att hunden tycker att det är roligt att springa snabbt ihop med föraren. Det lär också den unga hunden att inte hoppa mot eller bita i föraren som springer i full fart."

Synd att Sune är så "ful", vi hade lätt gjort oss i utställningsringen, han springer jättefint och tycker det är superskoj!

Övriga reflektioner från dagen är detta med intensitet i röst och belöning. Jag kommer ju på mig själv med att bete mig precis likadant med Sune som med Goliat. Det vill säga bli galet glad när han gör rätt, tjoa och hoppa runt. Det kommer naturligt och i stunden känns det så fel att dämpa mig själv. Men å andra sidan har jag aldrig haft en så här intensiv hund förut. Frågan är om detta kan skapa stress hos Sune? Målet är ju egentligen att vi ska lära känna varandras språk och att Sune ska tycka att arbetet med mig är det roligaste som finns. Bör jag ändra mitt beteende? Jag blir så osäker på mig själv tillsammans med honom. Jag vill inte förstöra, samtidigt är det så svårt för mig att vara rolig utan att vara galen. Usch, det är svårt när man vill att allt ska bli perfekt. HJÄLP.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Camilla,
Jag är nu helt beroende av din blogg ;-) Så, jag har Sunes bror och det är roligt hur mycket likheter det verkar vara mellan Sune och Simppa (Simsalabim). Jag är säkert att Sune ska bli en champion för du har planerad träning med honom så exakt.

Med vänliga hälsningar,

Minna från Finland

Anonym sa...

Förlåt, jag menar Hej Cecilia ;-)))

Men det beror på min svenska är inte så bra...

Minna

Cecilia sa...

Hej Minna! Kul att du har hittat hit, och roligt att höra att Simppa är lik bror sin. Det verkar som vad jag har förstått på Cilla att det är en jämn kull överlag. Blir roligt att ses på kennelträff i sommar, om alla kan komma!
Cecilia

Anonym sa...

Åh! fin reflex! var hittade du den?

Cecilia sa...

Köpte den på en butik som heter MYone i Borås. Men i Göteborg borde den ju finnas där dom säljer Hurttaprylar. Eller på mässan!! *blink blink*

Elin&Pudlan sa...

jao. jag hoppas på mässan!