fredag, juli 23, 2010

Spår

Idag blev det spår för Goliats del.
Jag hade lagt ett ganska lätt spår med 5 spårapporter. Det fick ligga i cirka 40 minuter. Han sprang tyvärr över dom första två pinnarna, men plockade dom tre sista jättefint! Så jag är nöjd ändå. Jag glömde som vanligt bort att göra pinnlet innan vi gick på spåret... Jag skyller på att jag inte borde träna hund ensam nånsin. Det är ju verkligen så deprimerande i jämförelse med hur det är att ha träningssällskap!, Min hjärna gör revolt genom att glömma viktiga råd från min lydnadsguru. Så måste det vara, japp!

Linan som jag använder är alldeles för tung för Goliat, och idag var det dessutom blött och mycket risigt där vi gick. Detta resulterade i att han fick slita som en husky i selen och blev mycket trött efter en kort sträcka. Jag tyckte det märktes på hans sätt att spåra också, han blev passiv på nåt vis. Ogillas skarpt, detta måste genast åtgärdas med att införskaffa en bättre och tunnare spårlina! Men positivt idag var att jag nästan under hela spåret, förutom vid några tapp, spårade i hela linans längd och han markerade ändå pinnarna så otroligt bra. Fina fina Boli.

Nästa spår jag lägger ska jag låta ligga längre tid. Det ska dessutom vinklas relativt snabbt i spåret. Vi får se hur han löser det... *lutar huvudet bakåt i ett ondskefullt skratt*
Skämt å sido, jag tror att det är för lätt att bara tuta på rakt fram på en gång. Han måste bli mer noggrann i spåret. Jag ska lösa det genom att lägga ett så sjukt jobbigt spår att han måste koncentrera sig...

Annars händer inte så mycket här i Herrljunga. Jag ska sova ett par timmar och sen är det till att jobba igen. För ovanlighetens skull.

2 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Hej

Det där med spårlinor är kul... :)
I min bil så ligger det 1, 2 nej 3 olika linor... Den första är Molles första som han fick ärva av Heini... En vanlig gammal spårlina helt i bommul utan plastöverdrag... Den fick Alice gå sina första spår med för Molles andra och "riktiga" spålina försvann nån gång när Molle fick avlivas...
Alice "första riktiga" en en sån där inplastad historia, men tyvärr tyckte jag aldrig riktigt om den - när det är varmt ute så är linan mjuk och go, men om det är kallare än 20°C så blir den stel och släpper aldrig "linminnet" utan när man kastar ut den så ser man precis hur den låg när den var ihoprullad och dessa "vinklar" blir givetvis till besvär och förtret i spåret...
Men - på utställningen i Borås så fick jag tag i samma sorts spårlina som jag hade till Molle - det var Häromi som hade den - en gul inplastad sak. Visst, linan är kanske lite onödigt grov, men den är hur smidig som helst oavsett om den skulle ha förvarats i frysen ända till sekunden innan man ska börja använda den... Detta är, i mina ögon, världens i särklass bästa spårlina... :)

När de gäller inplastade spårlinor så kan ju de ofta upplevas som väldigt hala om det är blött och regnigt ute. Det löser jag genom att ha på mig ett par tunna gummihandskar när jag spårar... Handskarna hjälper även till så att jag slipper "brännsår" i händerna om jag skulle bli tvungen att släppa efter och sedan bromsa in linan... De handskar jag använder är alltså ett par jättetunna jättetighta arbetshandskar med gummi i insidan och tyg på utsidan så även om man har på sig dem en hel dag så blir aldrig händerna så där äckligt geggiga som de blir i vanliga gummihandskar...


Annars håller jag helt med dig - rakt en liten bit i början på spåret så att de "kommer igång", men sen ska det jädrar i mig luras till så att de får använda både nos och hjärna för annars så går det lätt för snabbt och då blir det tappt... :)

Om man skulle lägga spår idag tro ? Det är ju faktiskt riktigt bra spårväder ute... :)


Henke :)

Cecilia sa...

Jag har också alltid haft inplastad spårlina, tyvärr är den jag har i grövsta laget och den blir otroligt tung. Jag vill ha en lina som glider lätt genom snåren... Mona har en bra lina som jag fått prova några gånger, så det blir nog en likadan för min del :) Det är egentligen samma sort som jag har, bara typ en femtedel så tjock!
Den linan jag har ska läggas i förvaring så kan jag använda den när jag har en större hund sen ^^