torsdag, juli 22, 2010

Skövdebesök och så lite Varakalas

Lexy
Idag har jag och Goliat varit ute på roadtrip med den lille röde. Mona har kommit tillbaka från sin låååånga semester ute på sjön så vi sammanstrålade på hundklubben för lite (eller mycket?) fika och så hundträning. Så klart.

Hundträningen gick över förväntan bra! Positionen i det fria följet är lite väl yvig, jag har tränat för dåligt på detta på sistone. Men jag blev kommenderad av Mona och belönade i det ögonblick när han gick som tätast vid mitt knä. Jag får fortsätta träningen och tydliggöra kriterierna, samt även "mängdträna". Om han ska orka gå ett helt fritt följ på tävling sen gäller det ju att få upp orken.

Jag ställde upp rutan när Goliat satt gömd bakom bilen och han sprang ut fint. Förutom att han sprang och ställde sig vid den bakre högra konen... hmmm... Jag skickade ett par gånger till med varierat resultat. Alltid bra fart ut och härlig attityd. Jag valde att belöna detta ändå, men belönade i mitten av rutan i hopp om att han skulle fatta att det var där det var som "bäst"..

Lite grattis-till-körkortet-fika! Tack Mona!
Efter en stund ställde Mona ut en ruta som jag skickade Goliat på... samma igen, fast denna gången stannade han mellan dom två bakre konerna, men lite för långt bak. Puh, varför Goliat? VARFÖR? Jag lämnade kvar pipen i mitten av rutan och skickade igen. Han fann den och blev lycklig. Så skickade jag igen, utan pip. Denna gången perfekt placering, mitt i rutan. Stoor belöning och så slutade jag där. Nöjd med rutanträningen idag, men lite konfunderad också. Jag måste nog bli lite mer restriktiv i mina belöningar, han verkar bli förvirrad när varsomhelst i närheten av konerna duger. Jag får kanske lägga dit targetplattan ett par gånger....

Vi tränade även på ingångar med apportbocken. Eller så tränade vi kanske inte, utan jag konstaterade väl mer att han har kassa ingångar. Jag tjatar mycket om det där, kanske är dags att göra något åt det?



Precis när jag skulle åka kom U-B med lilla Vinna till klubben. Hurra! Jag hade hoppats att jag skulle få träffa henne under mitt Skövdebesök. Här är ett par bilder på det lilla underverket:




Så for jag och Goliat vidare mot Vara för att vara med på Hannas 19årskalas. Vi fick god korv och en massa annat smaskigt så jag är mätt och belåten nu innan jag ska börja arbeta.

3 kommentarer:

Sofia sa...

sötvalpen! Är det en såns du skll vilja ha?

Magnus & Eva sa...

Vilka fina bilder på lilla Vinna

Cecilia sa...

Sofia: Ja, kanske nångång :) Hon är helt klart rätt typ av schäfer, om det skulle bli en sån.

Magnus; Eva: Jag är inte så jättenöjd med dom eftersom dom är tagna i skuggan med knepigt ljus.. Men det kommer att bli många bilder på Vinna i framtiden, det kan jag lova!