onsdag, juli 28, 2010

Position och spår

Hanna hämtade mig (ni får gärna stanna och begrunna denna kombination av ord för en stund. Jag och Hanna har körkort. Vi kan numera hämta varann) och vi for iväg till hundklubben med Kluringen, Zippan och Gollan.

Hanna fotade Zipper en hel del. Här är en av bilderna!
Idag hade jag timer med mig. Jag tränade i 3-minuters-pass.
Pass nummer 1 blev inkallning med ställande. Idag körde jag med leksaken bakom honom och det fungerade lysnade, Hanna tjoade till och med! (när Hanna tjoar är det bra). Jag provade också att göra nästan hela momentet med leksaken bakom. Jag kallade in, kommenderade och så kallade jag in igen. Han startade med bra fart och då fick han ett varsågod. Kanonbra pass som avslutades med kamplek.

Pass nummer 2 blev position. Vi tränade på ingångar i olika varianter och från olika håll samt vänstersvängar. Alla rörelser med bakdelsförflyttningar. Jag är inte helt nöjd med hans hoppsande, men jag har hellre det lilla hoppet och att han hamnar bra än att han inte gör det och hamnar snett.. (Kan man inte få allt?)

Pass nummer 3 blev stegförflyttningar. Först fick jag torrgå vänsterförflyttningar, snälla Hanna visade mig. Jag körde sedan högersidig förflyttning (gick asdåligt) och så början till vänster. Detta gjorde jag genom att göra vänstersvängar på stället. Vänstersvängar är Goliats paradnummer, han skötte sig ypperligt. Jag får försöka torrgå lite och minska ner vänstersvängen tills den blir en stegförflyttning istället. Bra plan va?

Det sista vi gjorde var att gå ett kort spår som jag hade lagt på agilityplanen. Jag har problem, gott folk.
Goliat tog sig ann spåret jättefint, mycket entusiastisk med att plocka pinnar och väldigt trevligt tempo. Vårat största problem nu är att han springer förbi vinklarna. Som ni ser på min mycket ambitiösa paint-ritning så springer han rakt över vinklarna. När han upptäcker att han tappat spåret ringar han sig tillbaka till spåret. Om det då råkar ligga pinnar ganska tätt inpå efter vinkeln (som det råkade göra två gånger i detta spåret) så springer han ju så klart över dom...

Någon som har förslag på hur man får upp noggrannheten i dom här situationerna?

4 kommentarer:

Sofia sa...

Jag har ju precis samma problem i vårt spårande. Hur ska man öva upp detta? Vem ska man fråga? Jag ska kika lite i mina böcker så får jag se om jag kan hitta nåt användbart.

Promenaden runt Falkasjön är nog runt 5km by the way. Vi kan ju gå den om du kommer förbi.

Mona sa...

Hej, ett litet förslag:
Alternera med fler pinnar ibland där han velar. Eller droppa några godisar i vinkeln så han blir mer intresserad - eller gillar han inte mat? Han kanske uppskattar lite överraskningar?
Jag har samma problem själv men visst är det lättare att ge förslag till andra, eller hur?
Kram

Cecilia sa...

Sofia: Jag ska fråga på lite hundforum och kunnigt folk runt mig så återkommer jag. Vet dock inte om det är stor skillnad på hur man tränar in noggranna vinklar i viltspåret som när man gör samma sak i personspåret.

Mona: Ja, att lägga godis i vinkeln är kanske en idé? Han har ju ändå lite mindre hetsigt tempo nuförtiden, så kanske han inte missar dom som han gjorde förr :)

Henrik Hellemar sa...

Hej

Nu säger jag absolut inte att jag besitter svaret, men jag har några tips som jag skulle testat om jag vore du...

1. Låt spåret ligga lite längre så att det hinner ligga till sig ordentligt för det tvingar ofta ner nosen lite hårdare i backen...

2. Ta kortare steg innan vinkeln och hjälp honom på så vis...Om inte jag missminner mig helt så har inte Goliat världens mest utvecklade intresse för apporterna i spåret så du kanske ska kombinera apporterna med lite godis och massor av lek. Få honom att verkligen vilja hitta saker i spåret. Det kan göra att han inte "slarvar" så i vinklarna...

3. Lägg inga apporter så nära efter en vinkel... Det viktigaste är ju alltid att hunden tycker att det är roligt att spåra. Om han missar någon apport så känner han säkert av dig att du blir lite... Grinig är väl fel ord, men han känner garanterat att du vet att han gjort nåt mindre bra, så därför kanske han "skyndar" sig att nå slutet av spåret i tron om att det är precis det du vill, för när spåret är slut så får han ju alltid beröm, eller hur ?!

Ja, det var i alla fall tre små förslag som du skulle kunna testa... Om du nu inte redan gjort det vill säga... :)


Henke :)