söndag, juli 18, 2010

Min morsa kan det här med frallor!

Idag har Mario (min bil) fått sig sin första dusch i min ägo. Jag putsade den självklart med citronsåpa. Därför att jag älskar citronsåpa. Goliat och Hanna fick sig också en dusch, för ingen går säker när jag håller i högtryckstvätten! Annars går dagarna här i Herrljunga i en skapligt uttråkande vardagslunk. Mattias ser jag inte röken av, för han jobbar den halvan på dygnet när jag är hemma. Men jag smider i hemlighet planer för dom lediga dagarna. Den här sommaren ska inte gå till spillo, över min döda kropp säger jag bara!!

Kvalitetstest obligatoriskt!
Ja, jag vet att detta är en hundblogg. Men hur kul är det för er om jag vareviga dag berättar om våra misslyckade försök att träna inkallning med ställande? Istället tänkte jag berätta att jag idag bakade mammas frallor. Jag har bakat en del bröd av olika slag, men sablar i en låda alltså. Ni bara måste göra dom här frallorna! Maken till smidiga och goda bröd finns faktiskt inte.

Här får ni receptet:

50 gram smör, kanske lite mer
3 paket jäst, jag körde torrjäst men ni som ska hålla på och vara sådär lyxiga och märkvärdiga kan ju ta färsk
3 tsk salt
3 tsk socker
12 dl vatten
Lagom med mjöl

Jag började med att smälta smöret i en stor kastrull. När det var smält hällde jag på vattnet och värmde till lite varmare än fingertemperatur, men det är inte så himla kinkigt med temperaturen säger min mamma. Medan jag väntade på att det skulle få litevarmareänfingertemperatur så hävde jag ihop jäst, socker, salt och en sjutusandes massa mjöl i en bunke och rörde ihop detta. Sen när jag tyckte att degspadet var lagomt så hävde jag över det och stod och blandade tills armen nästan gick av. Men ni som är sådär vuxna och sådär har säkert en assistent (jag brukar också ha en assistent, men han var visst och jobbade). Det är när ni tycker att det ser ut som att det börjar släppa i kanterna som ni kan ta ur det ur bunken och knåda i mer mjöl. Degen ska bli smidig, men om du tar för mycket mjöl blir den helt stabbig och sådär äcklig. Så hellre för kladdigt är mitt motto.

Sådär. Nu är degen färdig.
Goliat är skeptisk när jag bakar så mjölet yr
Baka ut brödet direkt (jag vet, det är här det här receptet blir så fantastiskt. Ingen jäsning mellan deg och bulle-stadiet!) till runda bullar. En hel sats ska bli ungefär 32 bullar säger min mamma. Och vi ska nog lita på henne, för hon har gjort frallor efter det här receptet sen jag föddes. Och jag är 24 år, så det är ju verkligen sjukt länge. Sen låter du dina utbakade bullar jäsa utan bakduk i 30 minuter.
Sen skjuts in i 225 grader 10-15 minuter och sen är dom färdiga att smaskas upp!


Jag skämtar inte.
Det här måste vara det bästa brödreceptet genom tiderna. Prova!

Förresten hittade jag 5 blodsugare på Goliat vid en närmare genomsökning. En vecka kvar till lön. Så jag ber snällt en bön om att alla Borreliassmittade fästingar ska hålla sig borta från min hund. Jag har verkligen inte råd med några sjuklingar.

4 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Hej o god morgon...

Det där receptet ska jag nog sno av dig för det låter ju både enkelt och gott... :) Själv brukar jag baka ett bröd ibland som man liksom knådar ut som en pizza på bordet och sen öser man på riven ost och nån färst krydda, t.ex basilika eller nåt, och sen rullar man ihop den och ner med byltet i en sockerkaksform och skjuts in i ugnen - det blir också snuskigt gott (speciellt när det fortfarande är så varmt att smöret smälter och apelsinmarmeladen har svårt att ligga kvar), men det är lite mer bök men ändå rätt lätt att baka...

Fästingar då... Ja, jag har ju droppat Alice med Frontline... Jag vet inte om hon har haft en enda fästing som suttit fast på henne i år, men jag vet att Ulle tjöt högt för ett tag sen om att Alice blödde i munnen - det visade sig dock att hon bara hade ätit en fullmatad fästing så jag vet inte vem av oss det var som hade matat fästingen... Det jag dock vet är att jag nog plockade minst 20 fästingar som kröp i pälsen på Alice igår. När Alice följer med på 2,5:an så brukar hon springa i gräset vid sidan av spåret och då brukar hon få runt 8 fästingar på sig... Får hon gå och strosa som hon vill så stiger antalet markant... Jag brukar ha en ganska liberal syn på allt vad flora och fauna heter, men fästingar bara jag hatar - de är ju så himla äckliga och meningslösa - helt onödiga små kräk... Och inga ögon har de små asen heller utan man tror att de hittar oss på grund av antingen vibrationer i marken eller koldioxiden från våran utandningsluft - när de känner att nåt däggdjur närmar sig så sträcker de små asen upp armarna i luften och försöker greppa tag i första bästa.... Honan lägger 1000-3000 ägg innan hon dör... Om de sugit sig fulla av blod så räcker den måltiden ungefär en vecka... En vecka bara ?! Det är ju sjukt vad mycket de äter... Det finns inget däggdjur, fågel eller herptil (reptil eller amfibie) som har fästingar på menyn - visst, det förekommer att nån färsting blir föda, men det är inte direkt vanligt att de blir uppätna... Så snacka om onödiga, äckliga och hatiska små jädra kryp...


Henke :)

Anonymer sa...

Jag kan inte annat än att hålla med om överståendes syn på fästingar...

Förövrigt: Bröden låter goda! För inte nämna att jag älskar frallor... ;)

MVH Anonymer

Sofia sa...

ska prova bröden när jag får tid....
Skulle du hit i veckan eller hur var det. Jag har lyckats radera alla nummer på min telefon så jag har fär närvrande inte ditt!

Cecilia sa...

Ja, fästingar är av ondo! Dom borde verkligen komma på något sätt att utrota dom, för det verkar ju egentligen inte som att någon behöver dom? Otäcka är dom i alla fall. Imorse hade Goliat en på näsan som han hade stora besvär att försöka få bort med hjälp av tassarna. Tur att han har en matte med lite bättre finmotorik.