torsdag, augusti 20, 2009

Tjuvstart med Alaby

Igår när jag och Hanna tänkte ta en liten kvällspromenad runt Orraholmen så hade vi turen att stöta på en klubbmedlem. Inte mindre domaren för lydnadstävlingen vi ska vara med på nu nästa fredag. Han haffade oss och sa att vi skulle köra igenom alla moment med honom som tävlingsledare. GULP!

Hanna gick ut först. Det såg så fint ut och Zipper var så alert. Lite yviga svängar och lite seg vid inkallning och läggandet, men hon har första priset i en liten ask och dom är så stabila som ekipage. Jag var stolt över dom där jag satt på bänken och tuggade kinden av mig av nervositet.

Så var det då Goliat och min tur att få pröva lyckan. Jag bad att få ett lite kortare linförighetsmoment, då han och jag ju bara ligger på en "5:poängs nivå" som jag uttryckte det.
Men dra på trisser! Goliat gick som en liten lippizanerhäst, struttade runt och gav oss hela 8 poäng! Tänk om han är så alert på tävlingen, jag kommer att flyga iväg på ett litet moln!

Resten av momenten gick också hyfsat. Han har sneda och lite sega sättanden, var seg i läggandet, kunde inte hålla apporten som han skulle och var nära att tjuvstarta på inkallningen.

Men tänk va, att jag och min träningskompis ska göra klubben stolta på hemmaplan! (för ja Mona. Jag tävlar för Herrljunga BK den här gången, hehe). Att vi har en sällskapshund ("är det där en förvuxen cavalier eller?") och blandras flat/pointer ("Det där måste vara den finaste labrador jag sett!") gör det hela bara ännu roligare!
Nu hoppas jag bara att jag kan hinna träna lite stadga inför platsliggningen så tror jag det kan gå vägen!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Spännande...jag äriofs inte så förvånad över att det går bra...du är så otroligt duktigt...fast inte på att inse att ni är det som ekipage;)Lycka till på tävlingen!

Mona sa...

Vi i Skövde ser fram emot ert 1:a pris!