onsdag, augusti 19, 2009

Jakt-träning

Idag har varit en mycket speciell dag för min lilla hund. Vi har nämligen blivit introducerade i jakt-träningens mystiska och okända värld. Jag som eventuellt ska införskaffa mig en jakt-golden i framtiden är extra nyfiken på denna träningsform och var full av spänd förväntan när vi begav oss mot Camilla och hennes tollar-tik Queen denna eftermiddag.

Lånad bild från www.haromi.se för att visa vad en dummy är!


Vi fick prova på helt basic dummy-träning och blev även introducerade med en död kråka inlindad i en strumpa. Träningsmomenten gick ut på följande:

Linjetag: En medhjälpare går ut i skogen med några dummys, hunden sitter fot vid förarens vänstra sida. Medhjälparen gör ett "krrr krrr"ljud eller ka-ka om man föredrar det, och slänger ut dummyn i en riktning. Föraren riktar då hunden med hjälp av vänsterhanden och ger kommando att hämta dummyn.

Markering: Föraren och hunden går en normal "promenad", lämpligast på en någorlunda rak linje. Föraren tappar en dummie och efter ett lämpligt avstånd (för Goliats del kanske tio meter så här i början) vänder man om, sätter hunden i position och gör likadant som vid linjetaget.

När-sök: Föraren lägger ut ett antal dummys relativt nära varandra i t.ex. ett buskage, har hunden fot vid sidan och kommenderar hunden att söka efter dem. Med hjälp av sitt kroppspråk med låg kroppshållning och öppen handflata nära marken vägleder man på det viset hunden att koppla på näsan även nära föraren.

Både Goliat och Zipper skötte sig strålande och vi var jättenöjda efter våran två-timmars vistelse i skogen.

En sak jag reagerade på och som skiljer sig från det vanliga sättet att träna upplet var detta med när-sök. Jag har blivit fostrad att det är nästintill dödssynd att lägga saker nära hunden, men i jakt är detta istället önskvärt för att man strävar efter att hunden ska koppla på näsan redan när den sitter vid förarens sida och inte femtio meter ut i skogen.

Rolig dag har vi haft i alla fall, trots att det inte blev några bilder denna gång.

2 kommentarer:

Sofia sa...

Låter intressant...skulle gärna varit medsom åskådare. Jag är ju lite smygintresserad själv

Cecilia sa...

Ja, jag ska kanske få åka på studiebesök på en "riktig" jakt-träning med bara tollare. Tråkigt att du bor så långt bort! Men jag trodde det skulle bli papillon för er? :)