lördag, juni 19, 2010

Kungabröllop och hundträning

Förutom att jag och Mattias åt god middag hos hans föräldrar och kikade på kungabröllopet på teven har jag hunnit ägna många timmar till Goliat idag.
Efter att ha gått den vanliga morgonpromenaden for vi iväg i min lilla Opel till Mattias föräldrar där det bjöds på suveränt god mat med tillhörande jordgubbstårta och kaffe. Mycket trevligt, tack för det!

Innan jag gav mig ut på lunchpromenaden lade jag ett enkelt spår på en åker i närheten. Tyvärr glömde jag ju bort vad jag och U-B hade bestämt sist jag tränade spår. Jag skulle egentligen ha tagit en pinne och gjort ett mindre "dutt-upplet" där jag duttade runt med pinnen och sedan lät honom leta reda på den. Detta för att han skulle "veta vad det handlade om" när jag sedan släppte på honom på spåret.




Dagens spår bestod av 5 pinnar och två vinklar. Jag gjorde ett litet uppspark för att veta vart det började (hade inga snitslar med mej) och orienterade mej sedan med hjälp av saker jag såg i naturen.
Spåret var kanske 300 meter långt (det är inte min starka sida detta med att uppskatta avstånd).
Medan spåret "låg och jäste" cyklade vi cirka 40 minuter i ganska raskt tempo. Vi cyklade på gräsvägar i skogen så han hade möjlighet att springa lös. Vårat projekt-banta-Goliat har härmed satt igång, jag hoppas på bra resultat med en snyggt musklad, sund och pigg hund i slutet av sommaren. Nu när jag har min lilla bil att tuffa runt i ska jag nog kunna ta mig iväg till nya skogar och marker. Kanske kan jag också bli lite mer tränad på köpet?


Ja, vad ska jag säga. Jag är ju inte så sabla rolig när han hittar pinnarna som jag trodde. Jag står ju bara där och hojtar och har mig. Jag kanske borde vara ännu roligare, rent kroppsligt. Kanske springa iväg med pinnen, göra själva pinnen rolig... hmm... Goliat ser ju ut som en rikig skithund som skiter i allt. Betänk att han hade varit ute och sprungit i nästan en timme precis innan och dessutom hade han ju fått nys på en gammal rådjurslega i skogsbrynet. Jag är ändå väldigt nöjd med att han faktiskt tog 3 av 5 pinnar.. Nog kommenterat om detta. Undrar ni över kopplet? Jag hade tyvärr glömt linan hemma så det fick bli spår i koppel idag, vi har ändå inte kommit så långt att han gå i linans fulla längd, så det blev egentligen inte så stor skillnad ändå.


Jag och Goliat efter dagens spår
Jag är mycket förtjust i Goliats nya spårsele

Efter att ha vilat i några timmar for vi iväg till hundklubben där vi möttes av Hanna och Daniel med tillhörande svarta åbäken. Jag lade mest fokus på inkallning med ställande och hopp över hinder med sättande efter.
Zipper har god marginal när han hoppar

Daniel med Klura som spontant går fot ut på planen.
Nice!

Klura i en inkallning


Upptäckter:
1. Goliat har slutat sätta sig ned i fotgåendet. Ajabaja.
2. Goliat kan inte sätta sig när han har hoppat.
3. Goliat orkar mer än vad jag trodde.


Tänk vad bra att ha träningskompisar ändå? Utan Hanna hade jag förmodligen slitit av mig håret. Det låter för övrigt som att jag ska slå ihjäl Goliat när jag kommenderar "sitt". Förmodligen var jag också lite purken eftersom han hade tjuvstartat 4943 gånger. Det där med att "inte träna när du inte är på humör" är ju kanske något man borde anamma... Trist bara när man är en så arg liten människa som jag är ....
Ni kanske undrar över varför jag belönar med pipen över huvudet och inte med godis när han sitter? Det är faktiskt av den enkla anledningen att jag inte hade med mig något godis idag. Nästa träning ska jag gå till andra sidan och belöna honom med godis när han fortfarande sitter, jag lovar.

Nästa träningspass ska vi träna vidare på sättande på avstånd, träna mer snabba sättanden även vid sidan och fortsätta tragglandet med inkallningen med ställandet. På något vis kommer dom där "vanligare" momenten lite i skymundan och helt plötsligt har man tappat det mest väsentliga. Sitt känns så enkelt, det är nästan alltid det första man lär hunden. Nu helt plötsligt är "sitt" svårt... Tål att tänkas på.

Imorgon ska jag åka och kika på en bur till bilen, kika in då och titta om jag hittade någon i lämplig storlek!

3 kommentarer:

Sofia sa...

kul att selen fungerade bra=) Idag tar vi ledigt och softar framför TV:n.

Henrik Hellemar sa...

Hej

Under en längre tid har jag jagat Nomesele till Alice - jag har rest land och rike kring och kammat noll hela tiden - för en vecka sen ungefär fick jag nys om att zoo-butiken borta vid Elins Esplanad i Skövde hade en Nome i storlek 2 så jag for dit som en raket - men den var så stor så hon kunde göra helt om i selen utan att röra selen ur fläcken...
Idag åkte jag till Fidos i Trollhättan för där hade de också en endaste Nomesele kvar - en enda sele så jag fick eld i baken och drog ögonaböj - den var givetvis ännu större än den de hade i Skövde...
Givetvis har jag kikat massor på nätet också, och jag har kommit fram till att storlek 0 till och med är för stor för Alice. Jag har doch hittat ett ställe uppe i Luleå eller vart det var som sydde egna Nomeselar - deras hemsida uppdaterades senast 2003 så jag brydde mig inte om att ringa dit... Men jag är trött på att leta sele - jag måste komma igång med spårträningen med Alice igen, så i Trollhättan idag så köpte jag en Hurtta Y-sele - inte lika avlastande som Nomeselen, men bättre än den klassiska spårselen och nu har jag bestämt mig - jag ska vänta ca 1 år till innan nästa ryck efter en Nomesele till henne...

Men jag var nära att göra fler fynd i Trollhättan idag... Jag hittade ett tjänstetecken till henne i rätt storlek - det jädriga var att resåret runt halsen hade pajjat ihop fullstänigt så det var långt som ett hopprep så det bidde inget tjänstetecken heller idag...
Jag behöver en midjeväska också... Jag har förvisso en camouflagefärgad midjeväska som jag har när jag är ute och fotograferar, men jag vill ha en mer neutral som man kan ha "på stan" om det är så utan att folk tittar som om man kom från en annan planet - de hade inga midjeväskor hemma förutom en Baggen - för 900:- ungefär... Tittade även på ett Baggenbälte - ca 450:-... Behöver ju koppel och halsband av samma märke i så fall (prylbög som man är) för lika mycket pengar - Bidde inget sånt heller...
Jo, det blev en sån där boll med snöre som vi ska ha när vi leker... Den förra vi hade snodd ede ju när de vittjade Alice klövjeväska... Och en påse hundgodis... Som om vi inte har nog hemma redan ?


Nä, nu måste jag leta rätt på kudden - ska ut kl 3:00 i morgon bitti och jaga rådjur och räv... Nu har jag ju lockaliserat ett rävgryt så jag hoppas ju verkligen att jag har turen på min sida i morgon... :)


Henke :)

Boel sa...

åh va du e hundig=)