måndag, juni 14, 2010

Hopp-stå i en annan del av Skövde

Jag och Goliat har tränat in hopp-stå.
I Lydnads klass 3 innehåller fjärrdirigeringen sitt, ligg och stå. Hunden får inte förflytta sig framåt när den skiftar mellan dessa tre. Svårigheten ligger i att lära hunden hur den ska göra förflyttningarna. Goliat har från början lagt sig bakåt, så ligg är inga problem. Det som är lurigt är just förflyttningen mellan sitt till stå.

Nu har jag sedan en tid tillbaka tränat in Goliat att hoppa med frambenen. Detta för att lära honom att "ställa sig" utan att flytta baktassarna. I inlärningen har jag egentligen mest viftat med en leksak framför hans näsa och på det viset fått honom att röra på frambenen. Ganska snart fattade han vad det handlade om och först då la jag in kommandot.
Nu har jag försiktigt börjat prova om han kan göra det från sitt.
Det är svårt att få med på film när han gör förflyttningen korrekt. Ofta blir det fel, men allt fler gånger har han faktiskt gjort en snygg övergång. Jag hoppas att det ska lossna allt mer så att jag kan börja träna det på avstånd också. Ni får ursäkta att jag låter lite ... hrm... Nåja. Ni är ju vana sen mina andra klipp...

2 kommentarer:

Mona sa...

Snygg jobbat med hopp-stå!
Och GRATTIS!!! GRATTIS!!! jag kan ju inte prata pga min stackars hals men jag säger det igen, GRATTIS!!!!

- Nu kör du väl min bil på lördag?

Om jag varit frisk skulle jag bjudit dig på BAKELSE! men vi får fira det en annan dag.

Cecilia sa...

Tack Mona! Haha, jag kunde inte hålla mej för skratt när du kraxade i telefonen! Stackars din röst, du får försöka vara tyst i några dagar så den får chans att återhämta sej :)
Tack för grattiset! Ja, vi får allt fira med bakelse när tillfälle ges!