måndag, juni 28, 2010

Befäst beteende?

Jag tränade lite nu efter kvällspromenaden och jag tror baske mig att Hopp-stå är befäst nu!
Först tränade jag lite ingångar med apportbock i munnen (detta är ju något vi verkligen MÅSTE få till snarast). Det gick sådär. Det fungerar om jag inte ställer mig mitt emot honom utan med vänstersidan mot honom. Detta innebär alltså att han bara behöver göra "en halv" ingång. Det är bara att traggla vidare på detta.

Sen körde vi då hopp-stå med våra sista korvbitar.
Efter att ha läst en intressant artikel skriven av Memea Mohlin igår blev jag lite inspirerad och provade att bryta ner det till bebisnivå första repetitionerna. Memea skriver i sin artikel att det är viktigt med en hund med bra självförtroende och att hon därför alltid börjar med "basic övningar" för att sedan snabbt stegra upp till den nivån man är på.
Jag började alltså med att vänta ut ett spontant hopp. När han hade belönats för detta ett par gånger lade jag på kommandoordet "stå" och repeterade ett par gånger. Sedan tränade jag rörelsen med "stå"kommando och omvänt lockande. Omvänt lockande är en modefluga inom hundsporten som går ut på att hunden ska få stadga i rörelsen. I detta fallet vill jag kunna röra godisen framför Goliats huvud och kropp utan att han ska ta ett steg framåt (andra exempel på omvänt lockande är ju när du sätter hunden och säger stanna samtidigt som du själv hoppar runt som en galning och tjoar och kastar en leksak och rullar bollar osv. Ja, ni förstår kanske?).
Goliat fann stadgan jättefint, jag var riktigt förvånad!
Så provade jag då med sitt och sedan "stå". Det fungerade på fyra repetitioner av fyra möjliga!
Jag är jättenöjd med detta!
Nu är det bara att jobba vidare, sätta ut träningen utomhus och på appellplanen och sedan är målet att jag ska kunna kommendera detta på större avstånd än en meter ...

Eftersom jag (så klart?) satsar på att någon gång under Goliats livstid starta lydnadstrean måste jag lägga krut på detaljerna. Han kommer förmodligen aldrig att hålla ihop ett helt fritt följ. Istället måste jag lägga än mer krut på precisionen i de övriga momenten. Vem vet, det är kanske vårat lyckade hoppstå som gör att vi får bra poäng i fjärrdirigeringen? Och detta kanske gör att vi lyckas med ett första pris? Drömma går ju :D

Inga kommentarer: