torsdag, april 29, 2010

Vi har högertrafik i Sverige. Det är faktiskt LAG på det!

Ja, det är LAG på högerkant i Sverige. Men det kanske ni alla visste?

Jaha. Så har jag genomlidit mitt livs hemskaste körlektion.
Jag trodde faktiskt inte att det kunde bli så mycket värre efter måndagens "jag betalar 760 kronor för att höra att jag suger". Men jag hade visst fel.
För tillfället tvivlar jag faktiskt starkt på att jag någonsin får något körkort.

Fel Cecilia gjorde på "låtsasuppkörningen":
- fel placering i rondell
- blinkar för tidigt när jag skulle svänga och det fanns en annan väg "före" själva korsningen/målet
-fel placering på enkelriktad gata
-urkass "rörlig blick". Fixerar mig totalt på fasta föremål och ser inte ens skyltar runtomkring
- dålig teknik när jag växlar, "det blir dyrt det här".

Enkelriktad gata-placering

Jag upplystes också om att vi har högertrafik i Sverige och att det är LAG på det. "Men din körstil passar ju alldeles utmärkt i England!". Tilläggas bör väl att jag aldrig var över på fel sida av vägen. Nejnej, dessa bannor fick jag för hur jag rörde mig på min sida vägen. Kan ni tro hur stor variation det finns på ett körfält? Ja, vissa gånger hade jag tydligen uppfunnit en alldeles egen placering som inte ens existerar på papper, men som i stort sätt går ut på att ta så mycket plats som möjligt från övriga trafikanter.

Mot slutet av körlektionen var jag så trött i huvudet att jag vid ett tillfälle missade högerregeln. Då kände jag mest för att tvärnita bilen, gå ut och lägga mig raklång på vägen och be surtanten bredvid mig att köra över mig.

Bajsriktat, som det ju egentligen heter

Tyvärr är jag allt för bräcklig i mitt självförtroende för att höra allt det här.
Därför väljer jag nu att lägga mig ner på sängen och lipa en stund och fundera på om jag verkligen ska sälja min vespa. Kanske kan jag köpa en vagn till den istället, så kan Goliat åka därbak?

Ikväll ska jag och Goliat i alla fall vara med på KM:et i lydnad på Billinge Brukshundsklubb. Får se om denna dagen kan tänkas bli positiv i slutet ändå, eller om det bara kommer att gå utåt härifrån?

3 kommentarer:

Sofia sa...

hejdu...klart att det kommer att gå bättre...jag har aldrig övningskört med nån som inte tagit körkort!
Om du nu gjorde så många fel kommer du ju att bli en stjärna när all kunskap har sjunkit in...förmodligen kommer du att bli mycket bättre på att kära än vad jag är...för jag pluggade ju inte direkt stenhårt på teorin

Du vinner säkert KM:et=)

monica sa...

Men systeryster då! Jag har ju färska kunskaper just nu. Desutom så umgås jag flera dagar i veckan med en trafiklärare och åker bil med henne minst lika många gånger. Jag börjar med andra ord få koll på hur det ska gå till när man kör bil, även om det inte alltid blir som det ska ;) Om du vill så kan vi ju åka in en sväng till stan när mattias och du är på besök och träna lite? Efter 13 körlektioner har jag pejl på vart man ska köra och vad körlärarna vill se ;) puss och kram! saknar dig :)

monica sa...

det jag menade, som kanske blev lite otydligt i kommentaren är att jag kan guida dig igenom hur du ska göra på olika ställen :)