söndag, april 25, 2010

Ett långt inlägg efter en lång helg

Jag och Goliat for till Herrljunga på fredag lunch. Jag, Hanna och Daniel tränade sedan lydnad, agility och lite markeringar med dummies. Goliat fick också prova att hämta några dummies, det tyckte han var superskoj må ni tro!
På kvällen kom Mattias och hämtade Goliat, jag själv åkte vidare och sov över hos Hanna och Daniel, det skulle bli upp tidigt på lördag morgon. Kvällen tillbringades på ett nästan olagligt nördigt vis. Iförda hundförarekläder kollade vi nämligen på en Fredrik Sten-video och ojade oss över hans styva bröstvårtor, opassande tighta tischa och obruksiga bil.




Den här utsikten kan man ju faktiskt leva med...
Klockan ringde vid 06.30 på lördagsmorgonen.
Dagen tillbringades på Ursands camping i Vänersborg, i ett helt underbart fantastiskt väder.
Jag fick vara funktionär på sökstationen och lägga ut dummies som flatarna hämtade in. Otroligt konditionskrävande får jag väl lov att tillstå! Att hoppa över stock och sten en hel dag tillhör ju inte mina vanliga sysselsättningar och därför är jag skapligt stel i kroppen nu, dagen efter. Hanna placerade sig tillsammans med sin Limbo på 2:a plats av 36 starter, stort grattis kompis! Ni var superduktiga, det var så roligt att få vara där och se detta!
Hanna och Limbo på andra plats!



Limbo Beach... chilling on the Beach ;)
Varför är jag så glad på den här bilden tro? Kan det ha att göra med att jag får hålla i ett vapen? ;)

Söndag och mentalbeskrivning
Jag och Goliat, precis innan vi skulle gå mh:t!
Idag var det åter upp med tuppen för att delta med Goliat i en mentalbeskrivning på Herrljunga brukshundsklubb. Mona var också på plats, vilket var kanon! Det var skönt att ha henne med som stöd, jag blir så nervös i såna här sammanhang.

Jag pratade med domaren innan jag startade angående Goliat. Jag anade att han skulle bygga på sig och ville därför inte ha något skott då jag inte ville att han skulle förknippa skott med något otäckt. I vanliga sammanhang är han nämligen totalt oberörd när det skjuts och det vill jag självklart bevara.

Så var vi igång.

Kontakt
Kommentar: Goliat var precis som vanligt svalt intresserad av personen som försökte hälsa på honom. Han accepterade hälsningen, följde med utan att engagera sig och lät sig hanteras utan att backa undan, men inte med några direkta känsloyttringar åt något håll.
1a. 3
1b. 3
1c. 3

Första leken
Kommentar: Goliat ville inte leka alls idag. Han stod stilla när vi kastade trasan mellan oss och sprang och nosade på den när hon kastade den första gången, andra kastet ignorerade han totalt trasan. Det var väl inget skoj med en fånig tygbit, eller?
2a. 1
2b. 2
2c. 1

Jakten
Kommentar: Jag förstod inte att jag kunde säga "Ja" eller "Varsågod" när jag släppte honom och därför satt Goliat vid sidan (vänster) och trodde antagligen att detta var någon apportövning, han gjorde inte ens någon ansats till att springa efter bytet. När vi gick fram till den visade han ett svalt intresse för den, nosade lite förstrött men var likgiltig.
3a. 1
3b. 1

Aktivitet
Kommentar: Han stod vid min sida och glodde. Efter ett litet tag nosade han lite förstrött på löven bredvid, gick ett varv runt mig men förblev passiv.
4. 2

Avståndsleken
Kommentar: När han såg figuranten i skogen tittade han förbryllat på den skumma varelsen som kom tassandes i skogen. Han satte sig vid min sida, vid ett tillfälle tittade han upp i mitt ansikte. När jag släppte honom sprang han nästan hela vägen fram till figuranten, men stannade cirka fem meter ifrån och vände sig om för att jag också skulle följa med.
5a. 3
5b. 1
5c. 1
5d. 1
5e. 1

Overallen
Kommentar: Han blev lite sur på overallen, men gick fram nästan helt utan hjälp.
6a. 3
6b. 2
6c. 4
6d. 2
6e. 1

Skramlet
Kommentar: Det var här det började gå riktigt snett för Goliat. Han blev verkligen skiträdd när skramlet drogs och sprang och sökte stöd hos Mattias. Jag fick gå hela vägen fram till skramlet och locka på honom innan han vågade sig fram och var väldigt berörd även när vi lämnade platsen för att gå vidare till nästa moment. Goliat har överlag väldigt svårt för höga ljud men jag tyckte att han hämtat sig någorlunda när vi ställde upp inför momentet efter.
7a. 4
7b. 2
7c. 2
7d. 1

Spökena
Kommentar: Goliat stod i sträckt koppel framför mig och skällde ihållande under nästan hela momentet. Mot slutet orkade han inte riktigt bevaka båda spökena och valde att förstrött börja nosa lite i gräset, fortfarande utan att rubbas ur sin position framför mig. När vi sedan gick fram till spökena hälsade han glatt och struttade sedan tillsammans med mig vidare mot Lek nummer 2 och skotten. Jag tyckte att han såg ut som vanligt, svansen upp och öronen som vanligt, kissade på fläckar och verkade normal. Eftersom jag tyckte att han verkade oberörd och domaren inte sa nånting tänkte jag att skottet inte skulle vara några problem.

8a. 3
8b. 4
8c. 1
8d. 4
8e. 3

Andra leken
Kommentar: Här var Goliat om möjligt ännu mindre intresserad av trasan. När jag försökte leka med honom tändes ett litet intresse men det dödades illa kvickt när första skottet kom :(
9a. 1
9b.1

Skott
Kommentar: Jag ångrar mig djupt att jag lät dom skjuta det enda skott som Goliat skulle få genomlida. Så berörd som han var av detta skott har jag faktiskt aldrig sett honom, då han i vanliga fall är totalt oberörd av skott. Han hukade sig och tänkte springa ifrån platsen, öronen långt bak, svansen mellan benen. Jag fick gå runt när vi hade brutit och han släppte det inte på ett bra tag, när Lexy kom för att möta honom på vägen var han dock precis som vanligt och när vi hunnit hela vägen till klubbstugan var han sitt vanliga gamla jag.
5

Domarens kommentar:
Domare Anders Olsson, gick igenom protokollet med mig. Han frågade vad jag hade hunden till, när jag talade om att vi mestadels tränade lydnad sa han att "Ja, det märks!". Han sa att Goliat var en mycket lydig hund och det märks tydligt att det finns ett samarbete mellan oss. Hans tolkning av Goliats reaktion på skramlet var att han hunnit bli trött då. Det domaren inte visste var Goliats (och kooikern som ras!) ljudkänslighet och dåliga erfarenheter av höga ljud. Jag själv hade ju förväntat mig denna reaktion ifrån honom, men hade hoppats att han inte skulle lagt på sig så mycket inför nästa moment.
Han sa också att rädslan Goliat visat vid skottet förmodligen inte skulle komma tillbaka i andra sammanhang, utan att det bara var i just den här situationen, när det hänt så mycket innan. Jag hoppas att han har rätt!

Jag är jättenöjd med Goliat. Jag åkte med Mona tillbaka till Skövde och vi for till Brona. Jag la ett spår till Lexy och ett till Goliat. Goliats spår gick över en äng och jag hade lagt ut 5 apporter. En ensam rackare, sen 3 stycken tätt efter varandra och så självklart den långa slutpinnen.
Goliat var trött och orkade inte hålla uppe spårandet, jag fick muttra lite när han ställde sig och nosade på en buske, men sen spårade han vidare, markerade pinnarna jättefint och blev superlycklig när han hittade slutapporten! "Alltså, vad du är duktig gubben! För det bästa matte vet är PINNAR!!!!!" ;)

2 kommentarer:

vickan sa...

Hej hopp!
Tråkigt att golitass blev skrajsen för skottet men det är ju precis sådär det kan bli med MH... jag vet flera hundar som i normala fall inte ALLS reagerar på skott vare sej i viltspår (jag vet att man inte alltid använder värsta gevären på viltspår) eller i jakt, men som reagerat på MH't. Å det var just det jag menar med att man inte alltid kan hänga upp sej blint på ett endaste resultat av några skott på en dag. Skönt att du ändå kände dej nöjd med Goliat i slutändan, det är ju det viktigaste! Det är ju trots allt precis samma hund efter som innan :)

Sofia sa...

Kul att ni nu har fått göra ert MH...tycker du att det speglar Goliat på ett rättvist sätt förutom skottet då?

Man får ju se MH:t som en dag i hundens liv...alla har ju sina up´s and down´s och MH är ju verkligen inte en rättvis beskrivning av hur hunden är alltid.
Kram
(Frodo blev förresten BIM idag i Västerås och knep sitt första CERT=)