söndag, april 11, 2010

Favorit i repris!

Elin och Klara tränade lite fritt följ

Jag och Goliat tränade lite apportering med
målet att han skulle ha bra fart in med apporten

När man är duktig få man busa med matte!



Ja, jag och Elin gjorde ett nytt försök med träning i vårsolen. Så himla nice väder!
Idag tog vi tid på Elins träning, effektiv 3 minuters-pass skulle det vara.
Jag och Goliat tog tag i rutan-träningen och apporteringen.
Det var lite korkat av mig att träna två fart-fyllda moment denna varma dag, Goliat blev trött och andra delen av rutan-träningen gick inte något vidare. Men vi fortsätter träna, han har bra sug ut till rutan, alltid nåt! Men vi måste träna på placering i rutan och stadga i stanna-kommandot. Jag måste ha en tydlig bild av vad jag vill att han ska göra, hur ska han annars veta? Apporteringen gick fint idag, men det är ju ingångarna som behöver jobbas på där.
Bra träning var det i alla fall! Nu är Goliat utslagen och jag ska baka en kladdkaka att frossa på till kvällen. Imorgon är det åter till praktiken. Vad helgen går fort?

Elin och Klara tränade lite hållande av vittringspinne

Titta så fin fart!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Idag har Viggo börjat sin lydnadskurs. Synd att man glömde kameran! annars hade jag sickat foto på Viggos intresse eller ointresse. Det blir nog bättre, eller hur?

Lena

Cecilia sa...

Åh, vad glad jag blir att höra att ni börjat kurs! Jamen det är klart att det blir bättre, Viggo kommer bli bäst i klassen innan du vet ordet av! Träna mycket hemma där det inte finns någon störning så ska du se hur lydig och fin han blir, trägen vinner!

Henrik Hellemar sa...

Hej

Skönt att se att det går att träna lydnad med en kooiker... Själv börjar jag nästan tappa tron på Alice nu, för dummare hund får man nog leta efter... Eller också så är kräket lagd åt S/M-hållet... Fast ibland glänser hon till och när man tänker på allt vad hon kan när det gäller vett och etikett så blir man faktiskt ganska stolt... Och spår är hon ju jätteduktig på...


Henke :)

Cecilia sa...

Haha... Henrik... du ska läsa min blogg för ett år sen så får du nog upp lite hopp om att Alice också ska bli träningsbar nångång :) Goliat var så korkad och omotiverad så jag kände för att lägga mej ner och dö ibland. Men nu är han riktigt trevlig. Kanske Alice börjar bli intresserad när hon blir en sådär.. 3 år? :)
Kämpa kämpa!

Anonym sa...

Jag har läst din blogg för ett år sedan och den gav mig hopp om Viggo!

Henrik Hellemar sa...

Hej

Nä, inte ger jag upp inte... Men man undrar ju ibland hur jädra korkad en hund kan vara... Vissa dar har tydligen båda hjärncellerna semester... :)


Henke :)

Cecilia sa...

haha, ja, jag håller med dej... speciellt okul är det ju när man har släpat sig cirka 50 minuters promenad till brukshundsklubben, ställt upp en avancerad rallylydnadsbana och med sina vänner ska man gå igenom banan. Och hunden hellre vill nosa sej själv i röven än göra något med mej ;) då blir man ju sådär härligt pedagogisk, den där känslan av att vilja slänga sej själv i väggen är överväldigande.

Kika gärna på min nya flik "Motivation" för lite inspiration till nya träningsrutiner :)