onsdag, april 28, 2010

Regn och rusk

Idag är det ruskigt värre här i Skövde stad.
Jag och Goliat, som ju är så nedrans hurtiga, har ändå varit ute i två timmar och plumsat runt i varenda lerpöl vi kunde hitta. Jag skrattade gott när jag såg honom komma sprättandes efter att ha rumlat runt nere i en extra gosig lervälling och kom upp och såg ut som en vandrande lergubbe. Självklart med tungan hängande på ena sidan som något slags bihang. Han påminde lite om en hyena blandat med en köttfärslimpa. Eftersom jag fått PM:et för Larv idag så är det klart att jag kastar ett granskande öga på min ofagra hund då och då. För tillfället har han dock inga certifikatkvaliteteter så långt ögat kan nå. Men, en ren hund är en olycklig hund, som jag brukar säga.

Idag låg träningsfokuset på inkallning med ställande på en smal stig i skogen, upplet av pipen i en brant backe, läggande under gång på mycket blött gräs och en hel del ingångsövningar med lysande resultat. Jag är så lycklig nu när jag kommit på hur jag ska göra för att få honom att hamna rakt!


Recept på rakt sättande av en Goliat
1 stycket rak rygg
1 stycken hand klistrad på det vänstra låret (Tips: håll eventuellt ett stadigt tag i jackan för att inte vara frestad att röra handen)
1 Blick riktad rakt fram
1 fotkommando

Voila! Du har just bakat en perfekt ingång.


Utställningsmaterial? Jag vet inte det jag ;) (Kila och Goliat, taget i förrgår)

Belöna med vänster handen från vänster sida av Goliats trut. På det viset flyttas ju automatiskt hans rumpestumpe inåt, mot dig. Hellre en hund med röven för långt åt dej, som jag alltid brukar säga. (Eh, nej, det brukar jag inte heller säga, jag ljög).

Nu väntar lite folkhälsoarbete, lite vårstädning, mycket kaffe och så kanske ett litet tvättstugebesök. Jag har ett så rikt liv!

4 kommentarer:

Johanna sa...

Man blir så glad när man kommer på hur man ska lösa ett problem och det funkar!
Va roligt att det går bra för er med träningarna!
Jag fick oxå Larv-papper idag!Så om ca en vecka ses vi!=)
Kram

Cecilia sa...

Åh, vad skoj det ska bli att ses! :) Glöm inte att ta med dej stol till dej själv, lite fika och vaccinationsintyg+nummerlapp!

Anonym sa...

Tycker du har ett härligt liv att läsa om !!

ViggosLena

Cecilia sa...

Hihi, tack Lena :) Du kanske har rätt. Det händer något varje dag att skriva om i alla fall, det borde man väl vara tacksam över ändå!