lördag, april 10, 2010

Träning med Elin, tävlingsanmälan och inköp av nytt halsband, puh!

Ett så här fint halsband ska Goliat få!
Den tilltänkta tanken om "dricka kaffe i 15 grader och sol" fick jag och Elin snabbt överge. Det blev ett blåsigt träningspass med hackande tänder. Kul var ändå att vi tränade hos Elin, som bor bredvid en konstgjord fågel-damm. Där nere huserade det cirka en miljon änder, kanadagäss och en del andra fjäderfän, och Goliat skötte sig ändå. En applåd är på sin plats tror jag? Hallå?

En platsliggning med gömda förare fick vi i alla fall gjort, sammanlagt låg han ca 5 minuter men jag gick och belönade vid ett par tillfällen. Jag börjar fundera på om det är matte och inte hund som behöver träna på detta moment. Han ligger ju som en stenstod alla träningar vi har gjort, ändå är det jag som står och biter på naglarna och stressmjällar.

Jag fick agera tävlingsledare åt Elin och Klara, dom ska starta Elit-klass nu i början av maj! Jag, som knappt vet hur det går till i den klassen och saboterade nog mer än vad jag faktiskt hjälpte till, men man lär så länge man lever, eller hur var det du sa Elin? hähähä

På väg till Elin hade jag och Goliat vandrat förbi Pressbyrån och köpt kanelbullar (obligatoriskt med fika på hundträning om ni inte har förstått det).
Kaffe och bullarna bestämde vi oss ändå för att inta på varmare plats = Elins lägenhet. Någon fick en briljant idé att värma bullarna lite och det slutade med att vi knaprade i oss något som liknade knäckebröd i konsistenten och såg ut som en förkolnad klump i utseendet. Men det var gott.

Efter fikat anmälde vi oss till lydnadstävling i Tibro och hoppas nu på att det går att efteranmäla sig... och sen beställde jag ett nytt halsband till Goliat. Nät-shopping är väl för underbart ändå?


Om träningen nu då.
Från träningen idag fick vi med oss följande punkter att träna på;
1. Sidförflyttningar till höger med apporten i munnen kan hjälpa Goliat att lära sig att flytta röven även då han har apportbocken i munnen (för tillfället hamnar han allt som oftast helt snett i ingångarna).

2. Vi ska följa Elins exempel och börja träna att bara komma in på planen, ställa upp oss och ta några steg, för att därefter busa loss!

3. Jag ska börja kedja ihop moment och inte lägga belöningen mellan avslutat moment jämt, utan istället överaska honom genom att slutföra ett moment, påbörja ett annat och därefter belöna. På det viset hoppas jag att han ska bygga mer förväntan och jag själv blir inte lika förutsägbar!

Goliat var taggad idag, Elin kommenderade oss igenom läggande, inkallning och ställande i ettan och han var så duktig på alla moment! Jag hoppas att han kan gå så fint på tävlingen, så vi får vårat första pris till diplomet nu!

Nu väntar jag på att Mattias ska dyka upp, ikväll blir det filmtittning och pizza.
Jag tackade faktiskt nej till bio-besök.
Är det sån man blir när man jobbar heltid?
Helt asocial och "nä, jag vill vara heeeeemma"aktig?

3 kommentarer:

Susanne o Collin sa...

Tack snälla Cecilia för alla tips!! Jag ska prova att låta spåret ligga lite längre. Så ska jag försöka,,,,jag säger försöka,,,, få Collin att sitta still innan jag släpper på. Han är som en hetpotatis, när han vet att det är dags. Ska även lägga en vinkel i början direkt. Bra tips!!

Cecilia sa...

Men du , Susanne! Det spelar ingen roll hur lång tid ni behöver stå och vänta i spårbörjan- men stilla ska han sitta! Öva detta precis som ni gör i lydnaden. Han kommer säkert konstra, men var bara lugn och säg till honom vad som förväntas av honom så ska du se att han lär sig rutinen fort!

Min vän Sofia med pinschern Frodo hade liknande problem och hon säger att det blir superstor skillnad på Frodo om spårstarten blir sansad och lugn. Så det var henne jag hade i åtanke när jag tipsade dej om detta :)

Johanna sa...

Vad roligt att det gick bra på träningen!Och stora applåder när han var så sansad runt fåglarna!Av egen erfarenhet så vet jag att det är en STOR störning;) Vi håller tummar och tassar här hemma för er på lydnadstävlingen!