måndag, april 05, 2010

Annandagsträning


Så var denna snöiga dag snart slut.
Jag och Goliat har varit på klubben större delen av dagen, vi fick vara med på ett hörn under lydnadstävlingskursen. Tyvärr var detta egentligen enda gången vi kommer att kunna delta då det krockar med min praktik.
Vi fick i alla fall kört igenom fria följet med kommendering, det gick jättefint! Apporteringen gick också bra, han galopperade in men gjorde en dålig ingång (dessa sabla ingångar!?). Gårdagens tre övningar med galopp in med apportbocken har i alla fall lönat sig, knasigt hur fort han lär sig i vissa sammanhang? Varför kan han inte vara så smart jämt?
Så visade vi Ulla-Britt vårat "inkallning med ställande" och hon tyckte själva ställande såg bra ut. Hon tycker jag ska öka avståndet mellan honom och mig och träna att kommendera med utplacerad kona. Vi får prova det och träna vidare. Får se hur det går med det hela.

Goliat är i alla fall trött och jag är förkylningsfebrig så jag ska snusa ner mig i soffan resten av eftermiddagen och drömma om sommaren. Jag passar i alla fall alltid på att klippa Goliats klor efter att vi varit ute på aktiviteter. Han orkar inte sprattla lika intensivt då förstår ni.

Han fick beröm av vår klubbkompis Sandra på kursen! Hon har inte sett honom nu över vintern och hon tyckte att han hade blivit så vuxen och tjusig. Skoj! Vi får försöka komma ihåg dessa ord när vi entrar ringen i Larv den 9 maj. Så vi får lite "här kommer vi"anamma.

1 kommentar:

Susanne o Collin sa...

Hej!! Återkopplar på dina frågor. När Collin tjurrusar försöker jag bromsa honom. Jag håller in linan och jag försöker att lugna ner tempot men det är inte lätt. Jag stannar även för att han ska hämta andan något. Spåret igår var ca 600-700 meter med två vinklar. Tänkte det skulle vara rätt så enkelt eftersom han är något ringrostig. Men ack vad jag bedrog mig. Igår tyckte jag att han luftspårade en hel del. Men han var väl ivrig efter ett långt uppehåll. Det viktiga var ju att han fick sysselsätta nosen lite och att vi kunde njuta i skogen igen. Nu får vi fortsätta öva ett tag till så får vi se om tempot kan bli något "normalare". Collin är ju en hund med oerhört högt tempo i allt han gör. Vi kallas ju team speady på rallybanan. Han kan inte göra något i lungt och sakta tempo. Han är som en studsboll min damphund. Jag brukar trösta mig med att han är en glad hund :-) Hoppas allt är väl med er och att påsken varit lugn. Ha det bäst// Susanne