tisdag, april 27, 2010

En dag fylld med kladdkakeballerina och hundträning


LPI Zipper den Allsmäktige

Limbo
Hanna hörde av sig vid lunchtid och tyckte att jag kunde pallra min röv till Herrljunga. Eftersom jag kände att jag ville utnyttja mitt flerkommunskort till max (det går ut idag) och dessutom ville fira min kanonbraiga körlektion imorse så tog jag mig faktiskt, kors i taket, iväg!

Goliat ser ut över kalhygget
Tillsammans med henne, Zipper, Limbo, Goliat samt ett paket ballerinakex med obligatorisk cola nedpackad i väskan traskade vi en 2 timmar lång promenad genom Horsby-skogarna. Goliat och Limbo sprang runt, nosade på samma fläckar, badade i samma pölar och var allmänt avslappnade i varandras sällskap. Goliat var så avslappnad att vi, när vi väl kommit tillbaka till Hannas hus, släppte in alla tre i huset. Det gick kanonbra. Hurra!

Efter att ha vilat upp oss med lite varma mackor, en och annan kopp kaffe och en del ojande över onda ben kom Daniel och joinade sällskapet. Vi packade in alla hundar och packning i hans bil och gasade iväg till Herrljunga Brukshundsklubb. Tanken var att vi skulle träna apportering ute på fälten. Men så hade dom ju tisdagsträning idag! Lagom när vi anlänt till platsen påbörjades de obligatoriska skotten under deras platsliggning. Goliat rörde inte en min, var precis lika oberörd av smällandet som han brukar vara. Tänk vilken sten som lättade från mitt sinne! Reaktionen från mentalbeskrivningen var i alla fall bara en påbyggnad av allt "hemskt" som hänt, och har inget att göra med att han nu skulle ha blivit skotträdd. Så nu skiter jag i den där 5 i protokollet, huvudsaken är att min hund är skottfast så vi kan få SE VCH och så småningom en uppflyttning från Lägre Spår ! (Jaja, låt mej drömma här va!?)

Ja, det här var alltså under kommando "Hopp"!
Trots strapatserna verkade Goliat taggad på träning, så jag körde lite lydnad på planen när vi ändå var på plats. Vi gick igenom några lyckade hopp inför appellen och 2an samt en hel del linförighet. Han var supertaggad och hade bra tryck i bakvagnen, var fint med i svängarna. Han gör ett mattehjärta varmt.
Det bästa med Herrljunga BK är att alla är så seriösa tävlingsmänniskor där. Ordförande Kjell-Arne stövlade fram och frågade vem som ville ha kommendering. Hanna tyckte att vi kunde lägga en tävlingsmässig platsliggning, så fick det bli. Goliat, Douglas, Limbo och en större hund fick ligga 3 minuter medan Kjell-Arne stövlade runt dom i sann Elit-anda. Dom låg så fint så fint. Som sagt, mitt hjärta blir så varmt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

aw! låter som en fin klubb :) ska vi elitstövla på torsdag?

Cecilia sa...

Ja, det är en fin klubb :)
Absolut, torsdag blir ju kanoners!

Sofia sa...

en bra klubb är verkligen kanon...det är ju svårt att träna lydnad själv liksom=)

Cecilia sa...

Ja, det är nästan omöjligt att tävlingsträna utan en bra klubb också. Det är perfekt att träna platsliggning på Herrljunga BK eftersom det är så många olika ekipage där. Det är alltid nån okänd hund med :) Dessutom får man alltid något litet tips, kommendering och annat. Och det kryllar av "läskiga gubbar" att träna både budföring, kommendering och visitering med. Kanon!

Mona sa...

Underbart att det gick så bra med skotten och inget fanns kvar!!!
Och körläraren blev antagligen lika glad som du, tror jag.
Hoppas det håller i sig på torsdag också - vi ses.

Cecilia sa...

Ja, jag håller tummarna för morgondagen och den "lilla uppkörningen". Men tyvärr kommer jag inte ihåg hur jag ska placera mej i rondellerna, så jag får väl underkänt som vanligt.

Och ja, så underbart med skotten! Jag blev så glad :)