tisdag, september 22, 2009

Att ha för höga krav

Jag tänker vara lite djup idag.
Ibland tror jag nog att jag har för höga krav. Jag har alltid haft höga krav på mig själv, och det har inte blivit bättre sen jag köpte en egen hund. Jag vill att min hund ska uppföra sig perfekt i alla situationer, vinna alla tävlingar, alltid vara villig att arbeta och träna, förstå omgående vad det är jag vill och lyda mig i allt. Tyvärr är det ju inte så det ligger till, och när inte detta uppnås blir jag besviken, får ångest och tvivlar på både min kompetens och Goliats mentalitet.

Men vad finns det för BRA saker med Goliat?
En sån lista tänker jag skriva ikväll.

Goliat springer aldrig fram till någon annan hund på träning
Han springer aldrig fram till några människor på promenader
Han accepterar all typ av hantering, allt från kloklippning till badning till tandvisitation
Han kan vara själv utan att göra ett knyst ifrån sig
Han är lätt att lämna bort då han inte är "mattefixerad"
Han kan vara uppbunden ute på gården utan att skälla
Han är inte rädd för varken åska, smällare eller skott
Han är jätteduktig att åka tåg/bil/buss med
Han är anpassningbar- en dag kan vi gå 6 timmars promenad och en annan 1 timme, han nöjer sig med det mesta
Han är lugn inomhus
Han går hyfsat i koppel
Han är bra fotvärmare om nätterna
Han skulle aldrig komma på tanken att stjäla någon mat
Han vaktar inte sin mat, sina ben eller något annat mot människor han känner
Han är snäll mot katter
Han är så trög så han skulle aldrig komma på tanken att rymma från hundgården eller ut genom dörren
Han är positiv vid träning och fokuserad när det väl gäller
Han är en riktig fena på att spåra, både blod och person-spår
Han ger alltid 110 procent när han väl gör nånting
Han får en att skratta
Han finns alltid där när man känner sig ensam eller ledsen
Han är otroligt vacker
Ingen är som Goliat.

En sång i natten

3 kommentarer:

Sofia sa...

Vet precis vad du menar tror jag...mitt lilla lydnasprojekt gick ju totalt åt skogen för att mina ambitioner var helt åt skogen. JAg var alltför ivrig och bara körde över min stackars Frodo. Tack o lov slutade jag med det...iallafall för det mesta men vissa åtefall är ju helt natulrigt att få om man är jag=(

Kan inte du ta o komma hit en sväng när Öyvind är hemma? Han kommer hem den 7 okt...det är ju lättare att träna när han är hemma tänkte jag.

Förövrigt så överväger Goliats positiva sidor hans negativa...du har lyckats bra!!!

Cecilia sa...

Ja, självklart kommer jag hem! Jag har planerat flera gånger att åka hem, men sen kommer det alltid något emellan :S Men jag SKA åka hem inom en snar framtid! Är det anlagsprov imorgon nudå alltså? Hoppas det går vägen! Håller tummarna för er, men jag vet att han klarar det!

vickan sa...

vilken rar lista! Men tänk, så är det ju.. Igen är som Goliat... och gud... ja tror ja måste sätta mej och göra en sån lista över mina vovvar... för INGEN är ju som den andra!