söndag, maj 31, 2009

Stigmangården

(Bilden är lånad)

Jag har haft en underbar lägerhelg tillsammans med klubbmedlemmarna från Billinge Brukshundsklubb denna helgen! Vi har haft strålande solsken, extremt mycket fikande, bad i sjön, träning, god mat och gemenskap.
Egentligen kan jag väl inte sammanfatta helgen på ett bättre sätt än att säga att det var det roligaste jag gjort på längelänge. Goliat är helt däckad och kröp över tröskeln och direkt till sin säng när vi anlände till lägenheten för en liten stund sedan.

Fokus med helgen låg egentligen inte i att utvecklas i hundträning utan handlade nog mer om att lära känna varandra bättre och få chans att umgås. Men jag måste säga att Goliat har skött sig strålande på många träningsområden ändå. Jag radar upp dom lite fint här och skriver en liten kommentar (så ni som inte är så intresserad av fackuttryck och hundträningsreflektioner kan sluta läsa nu).

Rallylydnad- körde igenom en bana som Mona hade satt upp. Det var inga konstigheter alls, jag måste komma ihåg var i förhållande till skylten jag ska utföra rörelserna bara.

Agility- vi fick köra en rätt lurig bana som såg ungefär ut såhär (ritad ur minnet, ta därför ingen hänsyn till avstånd och vinkeln på hinder):Detta är alltså den första hela banan som jag och Goliat har kört. Jag ritade inte ut hela dock. Den fortsatte sedan, men det intressanta var denna runda cirkeln som man sprang runt, jag kände mig som en yr höna efter några varv.
Han skötte sig lysande! Han älskar ju att springa i tunnlar, så banan passade oss utmärkt!

Lydnad- blev kommenderade av Ulla-Britt med resten av gänget som publik. Usch vad nervös det var! Men Goliat skötte sig, även om han var en smula ofokuserad. Jag och Annica räknade ut vad vi skulle få för poäng på lydnadstävlingen på söndag och kom fram till att ingen av oss kommer att bli uppflyttade..

Upplet- Vi vallade en ruta och Ulla-Britt placerade ut säkert fem föremål i denna rutan. Terrängen var kuperad och ganska otillgänglig. Goliat kom in med hela TRE föremål!! Jag skickade inte ut honom fler gånger efter detta, men jag var så himla stolt över honom. Det var som att han har kommit på vad det handlar om! Han sprang verkligen ut från mig också, jag är supernöjd med denna delen av träningen.

Spår- Gjorde ett kort spår med en vinkel och placerade ut tre spårpinnar. Spåret låg cirka 45 minuter. Han började bra, och markerade den första pinnen. Sen kom det tyvärr en hund springandes och förstörde allting för oss. Jag har för mig att han tog vinkeln fint, sen kom den stora svarta hunden och jag sprang iväg och kastade en apportpinne i huvet på den medan jag gormade "GÅ HEM!". Goliat såg en smula snopen ut där han stod och väntade i spåret. Men trots detta avbrott spårade han vidare och hittade spårslutet, så jag var supernöjd!


Sammanfattningsvis har helgen var otroligt givande. Goliat har fått bada i sjön flera gånger och har simmat och hämtat dummies för glatta livet, så jag tror jag måste införskaffa mej en bra vattenleksak.. Tack allihopa för trevligt sällskap, vi har haft det jättefint!

5 kommentarer:

Sofia sa...

åh va tevligt det låter...fika, umgänge och hundar...speciellet i den ordningen med prio på fika är ju fantastiskt trevligt. Hör av dig när du kommer hem!!!

vickan sa...

Tjoho!
Va sköjj me läger! Låter himla trevligt! Va är det för pinnar du lägger i spåret?? Säkert nåt jättesmart, jag är ju inte så påläst, jag bara kör ändå hehe.

Cecilia sa...

Vickan: det är små träbitar egentligen och så en lite längre i slutet för att markera spårslutet. Detta är alltså personspår för bruks, så ingen klöv eller blod här :) På appellen måste hunden markera alla pinnar med att t.ex. ligga ner bredvid pinnen. Så jag försöker träna in det nu så kanske vi kan starta i apellspår till hösten :)

vickan sa...

ja, jag är så inne i viltspår just nu hehe så ja tänkte inte så långt. Det där hade ja ju i bakhuvudet nånstans, men som sagt, jag tänkte bara viltspår, det var därför jag undrade om ja liksom missat nåt ;)
Det blir iaf anlagsprov för oss i augusti, tror jag.. det blir sköjj!

Sofia sa...

jahajaa ja trodde det var sånnadäran agiltypinnar eller nåt va öööh döööh!? haha Alltså det här med pinnar måste ju vara en salig röra för den oinvigda...de finns ju överallt!!!