måndag, maj 18, 2009

Regnet det bara öser ned....

















Jag och Goliat hade en riktigt hurtig morgonpromenad.
Munderad i full regnutrustning traskade jag ut med fickorna fyllda av uppletsföremål.
Sen jag skaffade hund har jag börjat älska att vara ute i regnet. Dels är det folktomt, dels är den där känslan när man får komma in och krypa ner under en filt och titta på teve oslagbar. Dessutom är det alltid lika kul att upptäcka hur vattentäta kläder som finns på marknaden och att ett par nya Merell-kängor håller för att hoppa i vattenpölar (jag gjorde ett vattentest idag).

Jag vallade i alla fall en blygsam liten uppletsplätt och placerade ut tre föremål, under Goliats strikta uppsikt. När jag skickade honom sprang han runt lite lätt konfunderad, men hittade till slut Ulla-Britts barnvante som jag fått låna. Lyckan var total när han på en gång sprang och lämnade hos mig! Han höll den hela vägen in! Guldstjärna till Goliat för den prestationen.

Det är sen som problemen börjar. Han har inte riktigt förstått att det faktiskt finns fler saker att hämta därute. Jag fick visa honom föremålet och då hämtade han den. Det tredje föremålet ville han inte ens ta i, så den ska jag nog inte använda mer (det var någon konstig knut som jag fått låna av Ulla-Britt, tydligen föll den inte Goliat i smaken).

Goliat har problem med att plocka föremål som inte är hans, så jag måste öva mer med andras grejer. Annars är jag nöjd med uppletsträningen för idag. Han sprang ut långt på en gång och jobbade på bra (vilket i Goliats värld innebär att han inte markerade grästuvor eller lekte med föremålen när han väl hittat dom....).

Promenaden fortsatte och vi körde ett kort lydnadspass utanför soldathemmet. Jag använde hans favoritleksak, pipen, och gömde den under armen. Istället för att hamna för långt bak som han har gjort dom senaste träningspassen så trängde han... GAH! Det blir visst aldrig bra? Men han var riktigt "het på gröten" och det är mitt huvudmål för tillfället. Jag körde uteslutande starter och försökte tänka på att 1. räta på min överkropp, 2. ge fotkommandot och vänta på kontakten innan jag startade, 3. ta ett mindre steg i starten för att han skulle hinna med och 4. att belöna på en gång när han gick bra.


Jag har även varit förbi Expert uppe på stan för en utvärdering av min kamera. Dom kan skicka in den åt mig, det kostar 500 kronor att få veta vad det kostar att laga den. Vad värt det känns. En ny, bättre kamera kostar 1500 kronor mer än att bara få veta vad en lagning kostar. Så nu är jag i valet och kvalet. Det lutar åt att köpa en ny mobiltelefon med bra kamera och så får jag ta kort med den tills jag har råd att köpa min systemkamera.
Ojojoj, beslut beslut beslut.

Inga kommentarer: