torsdag, maj 14, 2009

Hypotes att en identitet som plugghäst ligger i strid med rollen som hundnörd

De senaste veckorna har varit minst sagt omtumlande.
Ibland känns det som att jag drömmer om omformuleringar av meningar och helt plötsligt hör jag mig använda ord som "adekvat", "globalt informationsflöde" och "sociekonomi".
Grupparbetena avlöser varandra och mitt i allt detta ska man försöka vara ambitiös och aktivera sin lilla vovve. Det dåliga samvetet hänger över mig som ett regnmoln. Hela min identitet som hundnörd går i kras och kvar finns en dassig matte som går runt husknuten med sin stackars hund fem gånger om dagen och kastar en leksak lite halvengagerat på en gräsplätt inte alltför långt ifrån hemmet.

Idag tog jag mig i alla fall tid att gå en rejäl långpromenad med min jycke, vi var ute i 1 1/2 timme. Både Goliat och jag var helt slut och höll en synnerligen pensionärslik hastighet när vi släpade oss genom Vasastan på vägen hem.

Jag har blivit inspirerad av min vän Hanna och börjat med skvallerträning. Det fungerade utmärkt idag, vi mötte fyra hundar och jag var roligare än nånsin. Jag tror dock att tanterna med småhundarna jag mötte var mer imponerande av mina spralliga hoppsasteg än vad min egen hund var. Han tittade på mig, men mer med förundran än med överdriven glädje. Ibland funderar jag på om han verkligen tycker att jag är totalt korkad. Man får den känslan ibland när han tittar på en.


"Du är verkligen korkad matte"......


Igår inledde jag en karriär som funktionär på agilitytävling. Billinge Brukshundsklubb anordnade en deltävling i Nybörjarcupen och jag hade den viktiga uppgiften att vakta tunneln, två hinder samt plocka upp hundbajs och spruta medel på kissfläckar runt banan. För ni skulle bli förvånade över hur många hundar som kände sig mer sugna på att lägga en kabel än att faktiskt hoppa agilitybana med matte eller husse. Detta gav mig hopp om framtiden. Jag tror jag lägger alltför stor prestige i min hundträning. Ibland måste man bara få latcha runt lite.

Fånga dagen?

Jag ska försöka lätta på mina krav på mig själv och bara ha roligt, speciellt på agilitybanan.
På lydnadsplanen går det nog tyvärr inte, jag vill så gärna lyckas där så kraven där är omöjliga att dämpa.

3 kommentarer:

vickan sa...

hallåj!
Ja, läste du om "skvaller" träning i senaste härligahund?? Var de så många som satte sej o sket alltså?? dåligt rastadet kanske? Det har ja aldrig varit med om..hehe... fast jag har iofs bara varit på typ... max 5 st... men ändå hehe...imårrn är det inoff i örebro igen.... får vi se hur de går me kellsan.

Sofia sa...

jah läste oxå om skvallerträning...tänkte att jag skulle anv'nda mig av det till hans viltintresse...för jag tror att det kan fungera bättre än förbud

Sofia sa...

Satt och surfade lite då jag upptäckte en tjej som har övat en del på bakdelskontroll med sin hund...kolla in filmerna på denna sida http://trayan.no/