torsdag, maj 21, 2009

Goliat slappar i soffan

Ja, gårdagen spenderades på hundklubbens torsdagsträning. Innan träningen spatserade Mona och jag in på Maxi i full hundtränarmundering, väst och allt, för att klaga på en för gammal vara. Det var härligt att vara mål för folks blickar för en gångs skull, jag ska nog fortsätta med detta.

Goliat var för första gången i sitt liv hanhundsjobbig på träningen. Eller, jag vet inte om jobbig egentligen är rätt ord att beskriva det. Han var snarare som en mardröm som blivit sann.
Jag har alltid kunnat skryta med att man knappt märker på honom när det är löptikar i närheten, men ..... fy tusan säger jag bara. Målet för hans tillgivenhet var vorsteh-tiken Ella som precis gått ur löp.
Vi släpade fram en hel drös agilityhinder och jag tänkte att jag skulle köra en hinderkombination som liknade en stor cirkel. Trodde jag.
Goliat stannade uppe på A-hindret för att slicka på det, stannade inne i tunneln och tog sig en slick på den med, balansen gick i sakta mak med näsan klistrad på hindret. Transportsträckan från agilityplan till trädgården där dom andra satt och fikade var som att försöka dra en envis åsna bort från havrehinken. Jag var i alla fall tapper och släpade med byrackan upp till lydnadsplanen där det gick något bättre. Vi körde lite lydnadsmoment och en platsliggning som faktiskt, "peppar peppar", gick bra TROTS att det var flygfän överallt.
Så fort vi tog oss tillbaka ner i löptiksnästet kom hormonmonstret tillbaka, sen fick han sitta fastbunden långt bort från mig så jag kunde förtränga hans existens. Då såg han så ynklig ut så jag kunde inte låta bli att tycka om honom - det är dom där valpögonen han tar till ibland.... Man smälter ju som smör i solsken.

Idag är tanken att jag ska åka till Herrljunga och gå en promenad med Hanna, laga mat med Mattias och så på kvällen skriva på lydnadstävling på Herrljunga brukshundsklubb. Trevligt värre, man lär sig alltid oerhört mycket av att stå bredvid domaren. Rekommenderas (speciellt till dig Sofia)!

2 kommentarer:

Sofia sa...

jahaja tycker du att jag är ovetande eller!?!? Whata!!! Nejdå, jag skulle mycket gärna tänka mig att skriva. Det är alltid bra att veta hur bedömingen går till när man själv sen ska bli mål för den...och förresten, ha en trevlig helg!

Cecilia sa...

Haha, nej, jag tänkte väl mer att du kanske skulle tycka att det var roligt :) Det avdramatiserar tävlandet en hel del! Dessutom lär man sig vad domaren tittar efter och hur man kan "fuska" lite ;)