onsdag, maj 20, 2009

Ibland är jag smart, tyvärr inte idag

Idag var jag ute på min vanliga morgonpromenad med Goliat, när jag kikade in i skogen och såg vad jag trodde var ett hav rabarber. RABARBER! Jag älskar rabarber! Man kan göra paj, saft, kräm. Man kan vira in sig i rabarberblad och dansa hulahuladans. Det finns ju verkligen inga begränsningar!
Underbart, tänkte jag och hipphoppsade hem, glad i hågen och såg framför mig hur jag slevade i mig litervis med rabarberkräm.
Tills jag började fundera.
Varför, Cecilia, skulle det växa ett hav rabarber mitt i skogen?
Jag sökte lite på Internet och fann till min stora besvikelse denna växt...

Pestskråp. Användes för att bota pest förr i tiden.. Tyvärr inte speciellt god i paj...


Den ska tydligen vara verksam mot gallbesvär och vissa magåkommor och användes av munkarna förr i världen. Tur att min dumhet ibland breddar allmänbildningen, så den kommer till någon nytta... (läs mer på http://www.alternativmedicin.se/sok/Vax-136.html)
Jag säger då det. Mina fränder skrattar åt mig och anklagar mig för att komma från Stockholm, eller något annat hemskt ställe.Ja, ni vet ett sånt där ställe där man tror att mjölken kommer från affären.

Jag har i alla fall provat apporteringen med Goliat idag igen. Han höll den lika fint som igår! Duktiga hund!
Lyckan är total.
Ikväll är det avslutning på lydnadskursen, jag ska verkligen peppa upp oss så vi är svinbra.


3 kommentarer:

vickan sa...

haha va söt du är.... ;)
Skogsrabarber liksom.... Men jag har oxå tänkt den tanken nångång, det vet jag om ja tänker efter. MEn sen är det ju som du sa... "hmmm... varför skulle det växa här" typ... Jag ska föresten ära RIKTIG rabarberpaj ivkäll :)
puss o kram!
(saknar dej)

Cecilia sa...

ja, det var ju för väl att jag inte hämtade en skottkärra och började skörda :S
Jag saknar er också, men nu är det bara tre veckor kvar tills jag kommer hem! Du får gärna komma på besök nån dag om du känner för det, men det vet du ju :) pussepuss

Sofia sa...

hahaha men va synd att du inte var hemma för jag fick till en jättegod paj av just rabarber och mycket smöhöhöhör igår...det var gott. Imorgon börjar vår spårkurs ska bli kul. Försökte träna lite lydnad idag men det gick väl sådär...inkallningarna börjar iallafall bli bättre igen...tonårshund!!!