torsdag, maj 21, 2009

Efteranmälan och fågelbajs

En liten profilbild från i vintras

Igår hade jag och Goliat den bästa träningen på flera månader.
Han gick på klockrena tior, även om han trängde så var han verkligen SÅ positiv under fotgåendet och gjorde jättefina svängar och halterna satt som ett smäck. Ingångarna kom han helt plötsligt ihåg och han var så underbart glad och alert!
Då kändes det genast surt att jag inte är anmäld till Hjo, när alla mina träningskompisar ska göra debut i Lydnads klass 1.
Jag grämde mig hela kvällen igår över detta, så idag på förmiddagen ringde jag upp tävlingsansvarig på Hjo brukshundsklubb och frågade om det var okej att efteranmäla sig.
DET VAR DET!


Goliat är, som många av er vet, galen i fåglar. Det spelar ingen roll vilken färg, form eller storlek det är på fjäderfäet. Allt som flaxar och kraxar är av intresse. Nu unde
r sommarhalvåret får jag därför ha honom kopplad under större delen av promenaderna, annars blir det rejs och trädskällning. Idag när jag i godan ro spatserade utanför soldathemmet började det skräna nåt förfärligt uppifrån träden. Fåglarna tyckte nog att vi utgjorde ett hot mot deras ungar. Jag var trots detta ganska nöjd med mig själv. Jag hade kopplad hund och tränade kontaktövningar så det stod härliga till - finns det någon bättre störningsträning än att träna kontakt i ett fågelinferno med en fågelgalen hund? Men det skulle jag ju verkligen inte gjort. Rätt som det var rann det fågelbajs överallt. Inte bara min keps, utan även min tröja, min jacka och min väst. Jag hittade som tur var ett gammalt intorkat snorpapper i fickan att torka av det värsta med. Hädanefter tänker jag inte träna under fågelträden, det säger jag bara. Jösses, vad det händer saker på våra morgonpromenader!

2 kommentarer:

Sofia sa...

hahaha...men ni har ju råkat ut för fågelbajs förut...hur bär ni er åt? Kanske fåglarna känner igen en fågelhiund och siktar på pin kiv? Kul med Hjo vi följer med spänning! Själv hade jag tänkt att köra lite hårdträning och om det går debutera i höst...men än så länge är det en bit kvar innan momenten blir tävlingsmässiga men men man måste ha ett mål!

Cecilia sa...

Jag tror att fåglarna i det här området inte tycker om oss. Dom siktar liksom. Förra gången var det Goliat som fick på näsan!
Klart ni ska debutera till hösten, det hinner ni allt fixa till :) Kämpa på!