fredag, maj 01, 2009

Heldag i Motala

Flisan i ringen


For iväg tidigt imorse på äventyr tillsammans med Jenny och Vickan.
Vi åkte vid tjugo i sju och efter en hemsk natt med hostattacker var jag väl kanske inte på tipp topp. Min snälla mamma hjälpte mig i alla fall att göra iordning matsäck och så for vi iväg.
Goliat inspekteras av domaren. Kritiken blev följande:
"Utmärkta proportioner. Trevligt maskulint huvud. Utmärkt pigment. Mkt bra överlinje, bra kropp för åldern, normala vinklar, passande benstomme, sunda rörelser, trevligt temperament, välvisad."


Det var strålande sol hela dagen och det gick faktiskt väldigt bra för sällskapet från Laxå brukshundsklubb. Bea med Spiros placerade sig 3:a på agilitypallen och kom 4 i lydnadstävlingen, Jennys Siri blev BIG-1, Victoria gjorde debut på agilitybanan med bara 5 fel på en klass 2-bana!! Dessutom blev hennes papillon Fly BIR. Jag själv gjorde en minst sagt knäskakig debut på lydnadsplanen :) Dessutom blev Goliat BIR!Här ställer Goliat upp sig fint för domare Sickan

Mitt omdöme från lydnadstävlingen såg ut så här:

Platsliggning 0 - Sätter sig upp, går upp
Tandvisning 10 -
Linförighet 5 - Nosar, sträckt koppel, dk
Läggande 7,5- Nosar, bra läggande
Inkallande 10- Bra!
Ställande 9 - Tar steg
Apportering 0 - Avstår
Hopp över hinder 9 - Bra hopp, slarvigt avslut
Helhetsintryck 8,5 - Bra genomfört, ännu ej färdig

Fick alltså totalt 128,5 poäng och nådde inte ens upp till ett tredje pris, trots snäll bedömning.
Jag är jättenöjd med att vi faktiskt genomförde alla moment, trots att fotgåendet gick åt pipan.
Det enda jag grämer mig lite över är att han reste sig på platsliggningen. Jag kan fortfarande inte förstå riktigt varför han gjorde det, det såg dock ut som att en insekt bet honom så att han satte sig. Sen tyckte han väl att det inte var värt att sitta därborta "Helt ensam"... vad vet jag. Tråkigt att vi nollade den.

Tandvisning gick klockren och på resten av momenten var han lite bättre med och det kändes överlag mycket bättre. Tråkigt på ett perfekt hopp att han fick för sig att det kliade nåt otroligt precis innan han hann komma in vid sidan...

Domaren och dom andra var så snälla och uppmuntrande! Linförigheten gick verkligen inte så jag stannade och frågade om det var okej att jag avbröt. Då uppmuntrade dom mej att fortsätta och berömde mig mycket efteråt att jag hade genomfört hela tävlingen.
Jag fick världens kick av att göra det här, jag är så glad att jag vågade! Tänk att han klarade det, utan belöning! Nu fick jag faktiskt lite energi att fortsätta träna, vi kommer ju säkert kunna tävla nångång inom en snar framtid :)

Utställningen gick också fint. Goliat skötte sig strålande. Det var en jättetrevlig domare och faktiskt hela 5 kooikers som deltog. Goliat blev BIR! Jag var jättestolt över honom! Han orkade inte riktigt springa det sista, det var ju så varmt. Men han ställde upp sig fint och var duktig vid visiteringen.

Bilder och filmklipp från dagen kommer upp så fort jag kommer hem till Skövde igen.
Ikväll ska jag eventuellt gå ut i Örebro. Det blir nog skoj!

5 kommentarer:

Mona sa...

WOOW, du gjorde det!!!!
Grattis till BIR och jag tycker det var strongt gjort av dig att du vågade!!! Vilken bra träning för er båda, synd på platsen o läggandet men nästa gång blir det 10-or. Roa dig rejält ikväll, det är du värd, tjejen.

Squarepants sa...

Grattis till BIR, och vad roligt att du vågade ställa upp på lydnaden! :-) Men varför avstod du apporten? Det hade ju varit perfekt tillfälle att se hur han reagerade utanför hemmaplanen! Och bara han greppat kan du ju få minst 5a.

vickan sa...

Ja, jag måste säga att jag är väldigt stolt över oss båda! :) Tänk va nöjda vi är nu i efterhand. Jag är väldigt stolt över att jag vågade starta Flajsan i agilityn, och du borde verkligen vara stolt över dej själv! Sen blev ju faktiskt Golitaaa BIG-reserv och Flajsan BIG 2a, det låter bra att skriva med det oxå ;)

Cecilia sa...

Ja, jag tänkte inte på att man får en 5:a om han griper apporten... menmen. Då får jag göra det nästa gång ;) Jag var så virrig så jag visste knappt vad höger och vänster var, hehe.

Freckles Carina sa...

grattis igen till BIR på Goliat, har inte kvar din mailadress så skicka den till mig så ska jag skicka bilder,vi ses i SKara