måndag, oktober 11, 2010

Valptankar

Tänk vad svårt flugorna måste ha det, rena dödsfällan att flyga i skogen.
På grund av sjukdom stannade jag hemma från praktiken idag. Men hunden måste ju ändå ut så det fick bli en dimmig promenad genom skogen, i sakta mak. Jag filosoferade medan jag gick och kikade på naturens under, hur det kom sig att dimma uppstod. För er som är allmänbildade är det ju självklart, för egen del är jag usel på att kunna sådant. Tack Gud för wikipedia !!

Annars sitter jag mest och leker med bilder i photoshop och försöker lära mig diverse funktioner, knaprar värktabletter och funderar kring detta med valpträning. Jag har redan i mitt huvud fått för mig att denna valp som kommer hem om ett par veckor kommer att bli den perfekta hunden. Jag läser allt jag kommer över, övertygar mig själv om att allt kommer att bli problemfritt. Tänk vad man lurar sig va? Självfallet kommer det att bli problem, det är ju det som är charmen med att ha hund. Problemlösningen.
Jag tänker på honom dygnet runt och funderar kring olika strategier. Skriver listor, längtar, fasar, hoppas, drömmer. Det är så skönt nu när jag hunnit med att ha ångest över beslutet några gånger. Nu kan jag bara vila i att jag har fattat detta beslut och våga tro att det kommer att bli bra. Jag har drömt om den här hunden i flera år, och om bara några veckor är han hos mig. Det känns helt ofattbart och jag längtar så jag spricker snart.

Ett par punkter på listan, som jag har tänkt att jag ska fokusera på (som jag missade i Goliats träning) följer nedan:

1. Spontan kontakt. Detta är något som jag tycker fattas i min och Goliats relation. Jag vill vara smartare med den här valpen. Jag vill belöna spontan kontakt och jag vill belöna följsamhet. Genom att bygga en bra grund det första året kommer jag att ha byggt en grund för resten av min hunds liv. Läs gärna artikeln om "Att gå fint utan koppel" genom att trycka på länken :
Gratis nedladdning av ett nummer av Canis.


2. Leka utan föremål samt social belöning. Jag vill bygga upp ett värde i den sociala belöningen och att kunna leka med min hund utan att behöva ha några föremål. Givetvis ska vi även leka med föremål, men det känns som att han har ett medfött intresse för föremål (hello, han är en retriever) så detta känns som det minsta problemet i sammanhanget.

3. Frikommando. Oh boy, detta är jag usel med när det gäller Goliat. Jag ska bli bättre med detta med den här vovven, jag lovar.

Sen är det ju självklart en miljon punkter till, men jag vill inte tråka ut er, så jag tar dom en annan dag. Jag har i alla fall klickat hem Maria Hagströms bok "Från valp till stjärna" och har även planer på att köpa en bok om apportering. Det hade jag väl aldrig trott att jag skulle bli retrieverägare? Det är ju faktiskt ganska otippat.


Exempel på en bild som blivit lite för hårt redigerad i photoshop..

Goliat på en dimmig äng... Så vacker...

2 kommentarer:

Sofia sa...

Hej. Du är så seriös med dina listor o allt här fårman ju ångest för att man knappt har öppnat sin endaste hundbok...wuääääh!=)

Appropå ingångarna, jag gör som du säger med belöningen. Han får den på sin vänstra sida och ett steg framåt tar jag ganskaofta med...inte alltid. Dock har jasg inte tränat ute på ett tag inte så seriöst som jag tränade sist. Hemma och inne är det så lätt att ta hjälp av att de är lite trångt nånstansså jag tror att det är där som jasg har felat...för lite träning ute.HA vilken insikt!

Ska göra ett nytt försök idag eftersom Frodo spontangick i fot ute på fm promenaden...hehehe lite valpjfjäsk och han sitter som ett klister vid min sida...nästan iallafall=0

Henrik Hellemar sa...

Hej

Usch vad jag har blivit dålig på att kika runt på bloggar helt plötsligt... Känns som om det är miljarders driljarders år sen jag var inne här... Skäms på mig ! Härmed lovar jag bot och bättring... :)

Jag är övertygad om att du kommer att lyckas med den nya valpen också - notera ordet "också" ! :)

Angående dina bilder... Ja, de blir sannerligen bara bättre och bättre ! Och du ska få ett tips angående den sista bilden som lutar... För att räta upp horisonten (så att inte hundstackarn glider ut ur bilden) så trycker du ner den där pipetten som är på vänstersidan bland alla verktyg... Om du håller den nedtrycket en liten stund så kommer det att ploppoa fram 4 andra verktyg - klicka då på den som ser ut som en tumstock - den heter "Ruler tool" på engelska men jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter på svenska... När det verktyget är valt så klickar du på en punkt i bilden som du vet är rak - eller som du vill göra rak - lämpligast är att fästa en punkt i t.ex vänster horisont och håll vänster musknapp nedtryckt ända tills du kommer till horisonten på höger sida av bilden och se till så att linjen som blir är horisontell och så släpper du musknappen och då kommer du att ha fått en linje som följer horisonten.
Nästa steg blir att du väljer "Image" (kan heta bild på svenska) uppe i menyraden och där väljer du "Image rotation" (Rotera bild på svenska kanske)och sedan väljer du "Arbitrary..." (Rotera fritt... på svenska) och då kommer det att ploppa upp en ruta där det kommer att stå ett värde i % och då klickar du bara på "OK" så kommer hela bilden att vrida sig och bli rak - snuskigt enkelt ! Det du sedan måste göra är att beskära bort allt som "försvann" eller hur man ska säga... Hörnen kommer att sakna bild... Ja, du fattar vad jag menar är du ser det...


Henke :)