måndag, oktober 18, 2010

Mycket väl godkänt? Jajemensan!


Idag påbörjade jag min och Goliats väg till toppen. Jo, vi har ju läxor från instruktörsutbildningen förstår ni, och jag tänker då verkligen inte ligga på latsidan!

Vi gick en stadspromenad och körde allmänlydnad så det stod härliga till. Jag vet inte riktigt vem som tyckte att den andre var knäppast. Jag tyckte Goliat var bra knäpp och han tittade på mig som om jag hade blivit galen. "Hur gammal tror du att jag är matte? ETT år eller?" såg han ut att tänka och tittade så där skeptiskt under luggen.

Tänk vilka obegränsade allmänlydnadsmöjligheter denna staden har att bjuda på! Det märks att jag har blivit slapp med stadsbesöken sen körkortet gjorde entré i våra liv. Efter 40 minuters promenad är Goliat helt färdig. Vi har hunnit med både passivitetskontroll, sittövningar, "gå här"kommando förbi störning och allt möjligt annat. Det kändes kanonbra och jag känner mig peppad att arrangera störning vid inkallning och göra alla andra övningar som man kommer ihåg från allmänlydnadskursen vi gick för ungefär hundra år sedan.

Framför allt vill jag väl få in vardagslydnaden i vardagen igen. Jag kom fram till att jag har sänkt kraven och blivit helt slapp. Det ska det bli ändring på hädanefter.
Jag har fått nyvunnen energi må ni tro!

5 kommentarer:

Marielle sa...

Men åh, så fin din hund är. Läste om hur jobbig han var från början, jag+ sambo skaffade vår första hund för 5 månader sen. Nu har det lugnat ner sig lite men han är ett litet monster! Haha, skäller och skuttar och busar och jävlas -och är hur mysig som helst också förstås. :) -Vi är också skövdebor förresten! Hah

Sofia sa...

Ok det låter ju toppen. JAg måste också ta itu med lite hundmöten...Frodo har blivit lite kaxig. Förut var han kaxig om andra hundar spännde sig men nu är han mest kaxig hela tiden. Det har ju inte direkt blivit så mycket hundmöten på sista tiden såjasg måste nog åka och ta en vända elelr två runt svartån i rusningstid för hundägare...dvs innan åtta på morgonen eller mellan 3-5 på em.

Marielle sa...

Haha, tack ja, det är ju nästan det. Ska eventuellt in i ett spel iallafall. :)

Ja han är en Mittel :) Värst är nog skällandet och utfall på andra hundar, jag förstår inte hur tusan man ska göra och det blir ju säkert bara en ond cirkel av rädsla från min sida som gör att han fortsätter. Blä.
Hjälp! haha

Förresten! När vi letade hund så stannade jag upp ett tag vid "kooikisarna", fast sen var dragningen till spetsarna liite för stor haha :)

Marielle sa...

Jo vi har kört lite på sitt-grejen. Han brukar kunna "hålla sig" när hundarna är på avstånd, men vi har så mycket hundar i vårt område och dom bara poppar upp från nära håll hela tiden. -Lego skäller och jag vill gömma mig i en buske och gråta haha.
Jag har tänkt lite på det här med träning överlag på honom. Jag har varit sugen på att köra agility eller iallafall något annat än "sitt vackert på köksgolvet", har ingen aning om hur man kommer igång med något. Först är det väl bra om han då inte får psykbryt på andra hundar. Valpkursen i somras var ju en katastrof haha.

Vill inte låta påflugen eller sådär men är lite på jakt efter lite hundfolk att göra saker med, jag känner inte en kotte med hund här. Hade ju så gärna tränat just hundmöten, arrangerade sådana. Hade hursomhelst inte haft något emot en träningskompis någon gång ibland - HINT. :)

Marielle sa...

Åh det hade varit superkul. Fast vi är ju nybörjare på allt så vi kan ju inte göra sånt häftigt som ni kan haha. Vi bor på östermalm, utan bil haha. Hade dock gärna skuttat runt uppe på billingen, jag älskar att gå i skogen men det finns inte så mycket skog precis här i vårat område :( = Du får gärna hämta oss så vi kan åka dit haha :D Jag har väl tid för det mesta. Pluggar ju och så men gör mycket hemifrån så jag är inte så tidsbunden. Säg till när du kan snarare! Nu, sen, imorgon haha :)