lördag, oktober 16, 2010

Debut i klass 2, på 118 poäng

Ja, vad ska jag säga. Vi har varit i Götene och gjort bort oss, haha!

Dagen började bra med en 9 på platsliggningen. Detta trots stor störning från hundar som gick upp, publik som härjade och hagelbeklätt gräs (ovant och iskallt).
Goliat skakade av köld när jag gick tillbaka till honom och satte sig därför upp för tidigt, därav poängavdraget.

Det andra vill jag helt slippa komma ihåg, men jag skriver väl ut poängen ändå:

Platsliggning: 9
Fritt följ: 5 (katastrof, noll kontakt, pinsamt)
Läggande: 8 (långsamt på grund av iskallt underlag)
Inkallning med ställande: 6 (långt stående)
Sändande med ställande: 10 (bra!)
Apportering: 0 (han tittade bort när jag kastade apporten och därför sprang han inte ut vid kommando)

Fritt hopp över hinder: 6 (dk, tveksamt)
Fjärrdirigering: 0 (utför ej, här bröt jag för att jag fick noll kontakt med honom)
Helhetsintryck: 5, med den föga smickrande domarkommentaren "ni hade verkligen MYCKET DÅLIGT SAMARBETE".
Totalt: 118 poäng, 3:e pris, 2:a placering

Analys nu då. Jag tror att dagen blev lite för lång för Goliat. Vi har inte tävlingstränat så mycket som vi borde och det var dessutom alldeles för mycket störning för honom. Både vid rutan, apporteringen och hoppet hade vi ryggen mot publiken, vilket innebar att han hela tiden vände sig om för att titta vad det var som lät.
Vår entré på planen gick väl inget vidare, sen smög det dessutom runt någon suspekt jägare i buskarna så vi fick gå ut och gå in igen vilket innebar ytterligare tid för Goliat att svalna av. Vilket var synd, han kändes jättetaggad på uppvärmningen.

Tänk om om inte fanns, som det heter. Jag undrar så klart hur det hade gått om vi fått startnummer 1 istället för 6, om jag inte hade tagit ut honom för tidigt, om det inte hade varit en jägare smygandes i skogen och om jag hade brutit efter hans underbara rutan, så att det fått bli en positiv dag ändå.

Jag skämdes så mycket så jag ville inte vara med på prisutdelningen utan strök runt huset i väntan på att diskret kunna ta mitt protokoll och fly från platsen.
Döm av min förvåning när tävlingsledaren kom runt huset med en sjukt stor pokal tillsammans med mitt protokoll. Jag sa iofs nej tack till den, det kändes löjligt att ställa den till samlingen. Jag tog mitt protokoll och tackade för mig.

Man lär sig något från varje tävling och det jag tar med mig från denna dagen är hur otroligt värdefullt det är att ha med sig ett gäng vänner som kan stötta en samt en hel del att tänka på i min fortsatta träning. Tävling igen om två veckor, får se om det går bättre den gången!

4 kommentarer:

Mona sa...

Ja, vad ska man säga? Känner med dig och blir sen förvånad över en
2:placering GRATTIS! men - hur gick det då för de andra? Vissa dagar är bara SKIIIT!

Susanne o Collin sa...

Va? andra placering är inte det bra? Hmm...kanske är det därför jag inte gillar att tävla, jag orkar inte med nederlagen. Jag är inte lika strong som du o Mona. Ni är ju på igen om en vecka. Ni är härliga tycker jag :-))

Sofia sa...

bra att debuten är avklarad och jasg tycker inte att du ska tycka att det är pinsamt. Du är ju hur duktig som helst och Gollepålle med. Skitkul med en tia på rutan...som ni har tränat på det! Jag tror definitivt att det kommer gå bättre nästa tävling, lycka till!

Ingrid och Tilla sa...

Usch då! Det du beskrev lät verkligen hemskt! Jag vet hur det känns och jag hoppas innerligt att min och Tillas debut nu om två-tre veckor INTE blir sån! Men som sagt, det är bara att ta nya tag och börja om!

// Ingrid och Tilla
www.taggadetassar.wordpress.com