tisdag, september 07, 2010

På jakt....


Så där ja. Nu har jag ett retrieverkoppel. Nu fattas det väl bara en retriever att stoppa i det också? Japp, gott folk. Dagens avslöjande får ni här. Jag har bestämt mig för vad för hund jag ska ha som nästa ras! Det blir en jaktgolden till familjen.

Nu ska jag bara hitta den perfekta kombinationen och individen, och sen ska jag satsa på den. Jag måste tyvärr säga att jag skiter fullständigt i vad folk tycker om detta. Ni ska bara veta hur negativa alla i min omgivning var innan jag skaffade Goliat. Och se hur mycket positiva saker som har hänt mig sen dess? Igår lämnade jag in min svindyra, klassiska gitarr till försäljning och det känns som ett stort steg i mitt liv. Nu är jag verkligen inte musiker längre. Nu är jag hundtjej! Och en hundtjej måste ha en riktig hund, så är det bara. Sorry, kooikerfolk, ni har jättefina hundar, men några SM-i-lydnad blir det nog inte, i alla fall inte med min. Ni får gärna överbevisa mig, men jag har helt enkelt inte energi nog till att träna upp honom på den nivån. Han har inte "motorn" för sådant arbete. Han är nöjd om han får gå ett spår nån gång i veckan och skiter egentligen i resten. Han gör det, jovisst. Men inte utan att jag får kämpa.

Ibland måste man följa sitt hjärta och strunta i att alla står och skriker i ens öra hur man ska leva sitt liv. Jag har känt i över två år att jag vill "mer än Goliat". Missförstå mig rätt nu. Goliat är en liten guldklimp, men olika hundar är bra på olika saker.

Nu är den rätta tiden att skaffa denna hund, då jag om ett år kommer att ha börjat jobba och då gärna vill ha ensamträningen och grundträningen färdig.

Andra kriterier för nästa hund var egentligen att jag vill ha en lättsam hund. En hund utan större rädslor och aggressiva bitar, en hund som har lätt för att avreagera och med stor nyfikenhet samt arbetsvillighet. Jag vill ha en hund som älskar människor. Jag var ett tag inne på att köpa en schäfer, men det föll egentligen på att jag dels är intresserad av att utbilda hunden till terapihund och dels att det tyvärr är svårare att hitta hundvakt till en schäfer än till en liten retriever. Jag älskar schäfrar, men livet är långt och det får bli en sån nästa gång.

Jag är så sjukt sugen på att prova på specialsök/preparatsök, jaktprov och sök. Det finns så himla många delar av hunderiet som jag ännu inte har utforskat! Och som tyvärr inte går med Goliat på grund av hans egenskaper.

Jag tycker det är anledning nog.
Men sen om jag inte hittar någon som passar så är det ju så. Jag tänker inte köpa en hund "bara för att". Men nu vet ni lite vad jag planerar för i alla fall.

11 kommentarer:

Sofia sa...

jag ser framemot att träffa din nya=) Jag är undrar ju liksom lite hur jaktgolden är så det vore ju hemskt trevligt om du fick en som man kunde träffa då och då=)

Kram på dig=)

Hanna sa...

Hihi, du har blivit smittad av "bitar"-biten :)

Anonym sa...

HEJA CECILIA!

Boel sa...

Heja heja...jag är också sjukt sugen men det får bli till våren och om du redan hunnit införskaffa en då, får du lära mig allt om jakt, spår å massa mer!!!

Cecilia sa...

Boel: ja, fast det blir säkert till våren för min del också om det inte dyker upp något alldeles fenonemenalt bra hux flux :)

Anonym sa...

Har jag missat någonting här?
Vart ska Goliat ta vägen?

Cecilia sa...

Nix, ingenting är missat! Goliat får en kompis och många i min omgivning tycker att det är dumt att jag ska tro att jag kan ha två hundar. Och då tänker jag ha det iaf, trots deras invändningar ;)

Jessicah sa...

Världens bästa ras, jag är inte det minsta partisk, heh. ;-)

Henrik Hellemar sa...

Hej

Jag känner precis samma sak angående Alice - när vi köpte henne så ville vi ha en hund att ersätta Molle med, men fick en bokstavskombination av sällan skådad sort som jag insett för länge sen inte kommer att kunna leva upp till mina förväntningar på apellplanen, så den biten är lagd i träda - hon är däremot en jättetrevlig tjej på så många andra sätt så hon är ju helt fantastisk ändå, men - hon är och kommer aldrig att kunna bli någon Molle - så enkelt är det...

Så nästa hund i familjen Hellemar blir en tollare igen - ingen Molle då jag inte vill ha några tjyvparningar, men en Molly kanske...


Henke :)

Sandra sa...

Jag tycker att du gör helt rätt!! Det var många som hade invändningar när jag skaffade min andra också och inte minst när jag skaffade den tredje men det har gått hur bra som helst ;) Allt går bara man vill!! Jag håller på dig Cecilia, satsa på det du vill nu medans du kan! Lyssna inte på de som är negativa.. Lycka till i letandet efter den perfekta valpen!

Henrik Hellemar sa...

Hej igen...


Ville bara göra tillägget att det är det somman fokuserar på som man uppnår... Om man t.ex får sladd på bilen och börjar tänka: "-Nej, inte diket, inte diket, inte diket..." Ja, då hamnar man i diket...

Så sikta rätt, sikta högt ! :)


Henke :)