måndag, september 06, 2010

B-figurant!

Då var Cecilia, det vill säga jag, på plats i hemmets trygga vrå efter en intensiv helg i Svartedalen.
Mannen som höll M1 och M2-utbildningen som jag och Hanna gått heter Reino Oskarsson. En klämmig kille må ni tro. Han har varit en av eldsjälarna i skapandet och formandet av dagens mentalbeskrivning och jag är otroligt glad att jag fick gå min B-figurantutbildning för just honom.

Vi har blivit fullkomligt bombarderade med information om mentalbeskrivningar och L-test och MT hitan och ditan, men också en hel del om hundars beteenden överlag. Nedan följer en liten sammanställning av anteckningarna jag gjorde under dessa dagar. Det kan hända att jag har missuppfattat somliga saker, det blir så när man har teori två heldagar (huvudet hänger inte riktigt med ibland).


Historia
Planlagd utbildning av tjänstehundar (inom militär, polis och tull) började redan på 40-50-talet. Det upptäcktes snabbt att typ av hund var viktig. Det var då L-testet (lämplighetstest) föddes. Olika egenskaper till olika ändamål! På 50-talet intresserade sig SBK allt mer för dessa tester och Korningen kom till. Syftet med denna var att använda den som avelshundstest. En gräns för godkänt sattes. Men statistiken blev snedvriden då det bara var de bra hundarna som blev testade. Det fanns ingen chans att se resultat av hela kullar då det bara var ett fåtal individer som blev testade. Mentalbeskrivningen föddes genom vetenskapliga bevis på ärvbarhet på hundens olika egenskapar, där kravet att alla hundar som skulle användas i avel eller tävla var tvungna att genomgå denna beskrivning.

Reino berättade mycket om hur det ser ut runt om i världen, om hur mentalitetsproblem i de större bruksraserna har ställt till så stora problem att de blivit totalförbjudna. I Sverige har våra mentaltester och beskrivningar av hundar gjort att vi fortfarande har en bra mentalitet på en stor del av våra hundar.

Reino visar materialet som används i MH och MT

Mentalitet - hur fungerar hunden?
Det tar 50 år att avla bort ett medfött beteende, och många av de beteenden som vi ser i hundar idag är medfödda. Olyckorna som händer i vårat samhälle säger Reino beror till 99 % på att dessa hundar har dålig mentalitet. "Om Volvo producerar en bil utan bromsar slår man väl knappast ihjäl föraren?".

Mentalbeskrivningen är inget test, utan en beskrivning över hur hunden klarar av att hantera vissa situationer. Det vi undersöker i ett mh (mentalbeskrivning) är jakt, flock (=socialt), försvar (=aggressivitet) och undersökning (=nyfikenhet). Alla dessa delar är medfödda beteenden hos hunden Konfliktsituationer uppstår dagligen i hundarnas liv, vi förare är experter på att sätta hundarna i såna situationer. Konfliktsituationer skapar hos hunden nervositet och förvirring. Hunden reagerar då med överslagshandlingar, pendling, omriktade beteenden och kompensationsbeteenden. Alla hundar utsätts för liknande situationer varje dag. På banan vill vi se hur den löser detta.

Vi åker biiiiiil
Hundens 4 motorer


Nyfikenhet: Denna del av hundens mentalitet har enligt statistik hög ärvbarhet. Den är också otroligt viktig, då det är denna egenskap som driver hunden framåt! En hund kan reagera med hög rädsleeffekt på något som skrämmer den men avreagerar sedan snabbt genom att gå fram och titta vad det var som skrämde den. En annan hund visar inga tendenser till rädsla, men fryser fast och går aldrig fram till det otäcka. Hund nummer 2 får inget avslut, och avslut är otroligt viktigt!


Jakt: i mentalbeskrivningar är detta egentligen inte "jakt", det handlar mer om lusten/förmågan att förfölja något som försvinner och ett avslut (=gripande). Vilken nytta har detta nu då? Avslutet är drivet för exempelvis en spårhund! Jaktbiten har hög ärvbarhet.


Socialt: detta är förmågan att umgås med oss människor. Detta är en viktig, mental egenskap hos hunden. Ärftligt sätt är den svår att mäta, då denna egenskap påverkas mycket av tikens hantering av valpen och miljö runtomkring.


Aggressivitet: detta är ett sätt för hunden att försvara sig. Det är inget fel, men denna egenskap kan styras av andra egenskaper. 90 % är på grund av rädsla. Det vi vill undersöka med mentalbeskrivningen är hur hunden handhar sin aggressivitet när han är rädd. Aggressivitet har hög ärvbarhet, men inte lika hög som jakt och nyfikenhet.


Rädsla
Rädsla är ett av de största problemen vi har i hundaveln idag. Föraren har endast en liten, och ganska obetydlig, del i påverkan på hundens siffror vid reaktionerna under mentalbeskrivningen. Reino berättade också att en hund med rest ragg är rädd.



Minnesbilder
En hund bygger allting på minnen. Det som är intressant är hur länge den kommer ihåg. Genom mentalbeskrivningen mäter vi både rädsle-minnen och nyfikenhets/rolighets-minnen. Hårdhet och vekhet finns inte, enligt Reino, däremot spelar minnen stor roll. Förmågan att minnas om något är otäckt, roligt, spännande osv. Border collie är ett exempel på en ras som har otroligt långa minnesbilder. De måste det för att komma ihåg vad den ska göra med fåren 3 kilometer från föraren. Vad sa husse/matte att jag skulle göra nu igen?
Denna egenskap är framavlad sen flera hundra år tillbaka. Det gäller att veta vad man har för hund!
------------------------------------------------------------------------------------------------

Han sa så mycket mer än det här, men jag måste gå till min praktik nu så jag hinner inte skriva ner resten.
Tappert av er att läsa så här långt! Resten av anteckningarna kommer en annan dag. Tjing!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Intressant det där! Jag skulle gärna lära mig mer om mentalitet, MH och ärftlighet.

Appropå spårprovet så var och är jag ganska så lycklig över det resultatet=) Ska tävla igen den 16:e så det är bara att hålla tummarna för att det går bra även då!

När får du hem Gollebolle då?

Henrik Hellemar sa...

Hej

Hmm... Detta påminner mig bara om att min tumme sitter djupare än jag trodde - jag har fortfarande inte fått gjort nåt MH på Alice... Nu skäms jag lite...


Henke :)