onsdag, oktober 07, 2009

Viltspår i storm


Idag har jag och Sofia lagt spår för hela slanten. Vi la spår till fem hundar och knatade runt i skogen i över 40 minuter. Fju!

Spåren fick ligga i 4 timmar innan vi gick dom och efter stormen som varit var jag osäker på hur Goliat skulle lura ut spåret jag lagt. Det var minst 400 meter långt (kändes dock mycket längre i den svåra terrängen) och hade gott om vinklar, några ofrivilligt lagda återgångar och bloduppehåll.
Han skötte sig strålande! Enda nackdelen är väl att han spårar så otroligt fort, men säker är han och gick förvånansvärt nära spårkärnan trots en vind som "hette duga".
Det känns ju nästan löjligt att inte ha fått anlagsprovet gjort när man har en hund som är redo för öppen klass (nu kanske jag överdriver, men det känns nästan så). Det enda kruxet är väl att han ibland inte har tid med spårslutet utan fortsätter att spåra personspår och liksom missar klöven. Detta ska vi jobba vidare med och nu ska vi absolut boka in en tid med en domare och få anlagsprovet överstökat- han är mer än redo!

Efter mycket god mat hemma hos Elisabeth och Ronny känner jag att jag avslutat min Mullhyttevistelse för denna gång och nu åker jag tillbaka till Skövde. Jag kommer sakna spårmarkerna i Mullhyttan och lär återvända inom en mycket snar framtid..

Inga kommentarer: