tisdag, oktober 06, 2009

Jag blev så inspirerad...

... igår var en mycket händelserik dag i Goliats liv må ni tro!
Jag har ju börjat spåra personspår med honom mer seriöst, förra spåret gick dock jättedåligt.
Gårdagens spår fokuserade så ledes på att undersöka om han faktiskt kan spåra överhuvudtaget.
Jag lät mig inspireras av en tråd på ett hundforum som jag är medlem i och la ut spåret efter en "karta":
Jag hade dock bara en "markör" som låg i slutet och bestod av hans älskade mini-dummie. Jag lät spåret ligga i lite dryga 2 timmar och lånade sedan en spårsele av min kompis Sofia då min blivit kvar hemma i Skövde. Redan på väg upp mot elljusspåret, säkert 300 meter innan spåret började, hade Goliat förstått vad som var i görningen och börjat spåra. Jag tror inte det kommer bli några problem för honom att på egen hand hitta spårbörjan ^^ Däremot att sitta ner och lugnt låta sig selas på samt vänta på kommando innan man börjar spåra är ju inte hans starka sida. Han vill helst kasta sig ut i spåret och med svansen högt viftandes i sann kooikeranda ta sig an utmaningarna!
Goliat klarade spåret galant. Det är dock svårt att utvärdera spårandet eftersom jag inte hade en enda snitsel med mej ;) Lite korkat, och väl i skogen orkade jag inte gå hem och hämta. Men återgångarna och virrvarrena klarade han ut jättefint (där hade jag ju trampat runt två gånger och mindes vart det var nånstans).
Det är däremot svårt att säga hur noggrann han var i alla vinklar, sista vinkeln tog han som ett litet lokomotiv med nosen nära backen och i en riktigt rät vinkel. Han blev superlycklig när han hittade sin dummie också och kom så fint med den till mig :)

Idag blir det förhoppningsvis viltspår och lite tårtkalas, sen bär det åter av till Skövde stad igen.
Spåra på mina vänner! Det är så himla skoj!

1 kommentar:

Sofia sa...

Ja ska nog prova personspår med Frodopodo med...han borde ju klara det. Men man skull alltså inte visa då vart spåret började...