söndag, oktober 04, 2009

Hurtbullarna!

Idag har jag och Goliat minsann varit ute på tre riktigt långa rundor, med olika aktiviteter på varje promenad.

Vi inledde med en trevlig morgonpromenad tillsammans med Victoria, Sofia och deras alla hundar. Sen blev det kaffe och en trevlig pratstund innan jag och Goliat hängde med på Victorias andra runda med hunden som inte fått följa med på första turen (hon har 6 hundar, så det är himla körigt att få med alla på en gång). En mysig promenad på elljusspåret och sen hem och plugga lite matte.

Sen gick vi ut igen, nu tillsammans med Victoria och hennes lilla Dottie, en unghund med mycket energi och spring i benen. Vi påbörjade lite upplet, jag vallade en ruta och sen skickade jag ut Goliat att hämta två föremål. Han var så duktig! Letade på riktigt intensivt och avlämnade fint, utan att släppa föremålen för tidigt. Jag är mycket nöjd med dagens övning. Vi tränade även lite fritt följ och inkallning lite lagom oseriöst. Jag får skärpa mig, snart ska vi ju starta tävling igen...

Så var det då Dotties tur. Jag gick ut och visade att jag hade en leksak, släppte den sedan och sen fick Victoria släppa henne. Hon letade jättefint, men när hon hittade leksaken förstod hon inte riktigt vad vi ville att hon skulle göra med den. Kul att se att hon ändå sökte så målmedvetet efter leksaken och att hon tyckte det var skoj! Hon är ganska blyg för nya människor, men det gick jättebra att jag höll henne i halsbandet när Victoria gick ut och "gömde" leksaken och jag fick även känna igenom henne utan att hon tyckte det var speciellt otäckt. Hoppas nu att Vickan kan fortsätta träna på avlämning av leksaker och även leka en del med henne på egen hand, jag tror nog hon kommer att bli en ypperlig upplets-hund :D

Nu kommer snart Mattias hit, han ska förklara för mig hur man räknar matte.
Jag fattar nämligen inte sånt.
(Fyller på inläggen med bilder när jag kommer hem till Skövde!)

Inga kommentarer: