lördag, oktober 24, 2009

Varning för ett långt inlägg...

"I det gråa november, minns det ljuva september"
Okej, nu är det ju inte riktigt november än.. men vart har den där underbart soliga hösten med alla fantastiska färger tagit vägen? Kvar är det bara vattenpölar, fallna löv och ett och annat rönnbär..


En blöt och nöjd liten Goliat som får springa fritt i Mullhytte-skogarna!
Han bryr sig minsann inte det minsta om att mattes skor blir blöta!


Mitt lilla statement häromdagen att jag inte är en arg människa får jag väl dra tillbaka efter dagens tågresa. Jag och Goliat gjorde en liten snabbvisit hos min mamma för att ägna hela fredagen åt agilityträning på Laxå Brukshundsklubb (tack Jenny och Vickan för det trevliga sällskapet!) Jag och Goliat är ganska väluppfostrade tågresenärer får jag väl lov att påstå, förutom när det kommer en stor hanhund i närheten. Därför brukar jag, när jag får chansen, fråga konduktören INNAN jag går på tåget vart det är lämpligast för oss att sitta. Det brukar nämligen ofta finnas minst två hundkupéer och då väljer jag ju gärna den som det inte ligger stora, gläfsande rottisar i.

Så gjorde jag även denna dag, det var bara det att jag fick ett snäsigt svar att "det vet väl inte jag, men om du går på så gör det väl uppenbarligen det". Tonen var allt annat än trevlig, och jag ilsknade väl till när jag gick på tåget.

Väl inne i kupén upptäckte jag att den enda platsen som var ledig var den längst in, hela golvet var dessutom täckt med stora resväskor. Jag vände i dörren, rusade ut till konduktören igen och frågade om det fanns möjlighet att jag hann springa till nästa kupé?
"Nej, det har vi VERKLIGEN inte tid med! Det förstår du väl att du inte kan fördröja hela tåget, det finns faktiskt folk med som ska BYTA TÅG och vi är redan försenade tio minuter!!"

... Ehm, någon som vaknat på fel sida? Jag gick i alla fall in och satte mig vid bagageutrymmet (där dom i kupén kanske kunde ha ställt sitt bagage så att jag slapp sitta där väskorna ska stå?) och konduktören kom förbi igen och drog även denna gång upp att tåget var försenat och att det faktiskt minsann var väldigt stressigt för honom just nu. Fine, jag förstår att det är jobbigt att ha ett helt tåg att se efter och att folk som segar sig på tåget bara gör saken värre. Men man kan ju fortfarande vara trevlig när man valt att arbeta som tågkonduktör. Förseningar borde dessutom vara del av deras arbetsdag, jag har åkt mycket tåg i mina dagar och det är ju förvånande dom gångerna tåget faktiskt kommer när det ska.
Helt enligt den utbildning jag går för tillfället vill jag faktiskt påstå att denna man verkligen inte såg till min livsvärld.

Nu ska jag äta tacopaj och tvätta. Imorgon ska jag och Goliat till hundklubben!
Vi ska planera för en spök-promenad som går av stapeln den 29 oktober kl. 18.30.
Kom och var med vetja!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hupp! Det måste ha varit precis efter mötet med min skräckkollega som jag sprang på dig, hoppas du inte blev avskräckt från att åka tåg. Men det var trevligt att träffa dig och Goliat i alla fall!

Monica (med Zelda, Moonhaven Curious Corvette)

Cecilia sa...

Hej Monica! Haha, ja, det var det minsann! Tur att jag bara har fyrtio minuters tågresa från mamma så jag hann inte bli alltför traumatiserad! Det var roligt att träffa dej också, hoppas det lossnar med lydnadsträningen med Zelda :)