torsdag, augusti 12, 2010

Spår och en dålig matte

Återigen visar jag prov på mina konstnärstalanger
Jag har återigen låtit min konstnärliga sida gå loss i paint, beskåda det vackra resultatet!
Dagens spår bestod av 3 vinklar och hade en liggtid om cirka 50 minuter.
Jag har diskuterat med min vän Jessicah angående vinklarna och hur det kommer sig att han missar dom, och idag gjorde jag så ett litet experiment.
I vinkel nummer ett höll jag handflatorna i vinkeln en bra stund. I vinkel nummer två sprang jag runt som en liten idiot, runt runt runt på en yta om cirka 1 kvadratmeter. Utfärden från denna lilla doftbombsruta bestod dessutom av småsmåsmå steg en bra bit efter vinkeln för att se om detta kunde få upp hans intresse lite. Vinkel nummer 3 körde jag återigen handflatorna i marken och höll dom där i säkert 1 minut.

Så till Goliats spårning nu då.... Som jag visserligen knappt vill föreviga på internet. För det var verkligen ingen höjdare om jag ska vara ärlig. Jag vet inte om det är hans nya nomesele som stör honom, eller vad det kan vara. Han var inte alls lika intensiv som han brukar vara. Han var snarare ganska ointresserad av spåret. Första pinnen nosade han lite förstrött på. När jag då utbrast "men vilken duktig kille!" var han genast med på noterna och kom och lämnade den jättefint. Sen sprang han över första vinkeln utan att blinka och ringade sig förstrött tillbaka till spåret och fortsatte i sävligt tempo.

Vinkel nummer 2 tog han jättefint, kanske är virrvarr the way to go?

Men så vid vinkel nummer 3 var han borta igen, och denna gång rejält. Här vet jag faktiskt inte vad han pysslade med överhuvudtaget. Jag avbröt spårandet när han hade snurrat runt ett par trehundra varv och gick med besvikna steg tillbaka till bilen. På vägen hittade han dock dom sista två pinnarna och jag belönade ju självklart frikostigt och tyckte ändå att det blev ett bra avslut, trots mitt usla humör.


Jag fattar verkligen inte vad som felas? Nästa spår ska jag prova med vår vanliga spårsele, alternativt om jag till och med spårar i halsband. Sen måste jag få tillbaka glädjen och suget på spåret. Jag tror att de tre sista spåren har varit otroligt negativa för Goliat. Jag blir så besviken när han flamsar bort sig och jag kan inte dölja mina känslor. Jag tror jag får försöka skärpa till mig på den punkten faktiskt, han blir så påverkad av det. Meningen med spårandet är ju att det ska vara roligt! Jag tror på nåt vis att jag har fokuserat för mycket på perfekta vinklar och pinnmarkeringar och för lite på spårglädje och aktivering för min hund.
SKÄMS PÅ DIG CECILIA HJORTON.

5 kommentarer:

Sofia sa...

Jag har tänkt mycket på dethär med spår och vinklar...jag tror för egen del att jag ska gå tillbaka till basic och kankse bara köra rakar spår ett tag och sen öka på mer och mer när jag märket att motivationen har ökat...det känns som att det kommer att funkar...hehehe fast det tror jag ju om allt jag gör iofs=)

Cecilia sa...

Ja, men Fanny Gott sa på kursen att allt man göra ska vara en teori man har :) Man ska ha en tanke bakom varje beslut man tar i träningen. Och sen när man har försökt ska man utvärdera och se, blev det som jag tänkt? varför/varför inte? Det tror jag stenhårt på! Så kör på Sofia, det kommer säkert gå kanonbra !
Själv ska jag nog plocka bort pinnarna från spåret ett tag och så köra med leksaksbelöning i slutet, samt ta bort nomeselen för att se om det blir bättre :)

Henrik Hellemar sa...

Hej

Nästa spår du lägger (nu i helgen ?) lägger du spikrakt och med 1 kg kassler vid varje "pinne". Ge f*n i dessa skarpa vinklar ett tag nu tills Goliat hittat glädjen och du lärt dig att vara glad och positiv i spåret. Jag gissar att du är nervös redan innan du går spåret - det märker han garanterat, men lägger du ett spikrakt spår i lätt terräng så kommer han ju att lösa det och det vet du också redan innan ni går spåret - du kommer då att ge honom dina positiva vibbar och allt kommer att gå galant... Du kanske rent av bara ska ha ett enda kg kassler i spåret - en pinne och spåret är klart ! Börja om, börja lätt, hitta tillbaks...

Ha, nu när jag korrekturläste så läste jag även Sofias inlägg och ser att hon var först på den bollen, men det är väl tur att vi är två som gissar samma sak... :)


Henke :)

Henrik Hellemar sa...

Hej igen...


Jag tittade lite mer noga på din fantastiska skiss och nu ser jag felet... Du har ju två vänsterhänder - inte konstigt att killen blir förvirrad... ;)

Sorry - kunde inte låta bli... ;)


Henke :)

Cecilia sa...

Hahaha.. du är rolig Henrik! Här var man så nöjd med att ha åstadkommit en hand i paint, och nu får man skit för det ändå :P Ni har så höga krav ni läsare!

Godis i spåret har han tyvärr aldrig brytt sig om, han spårar bara över liknande saker. Däremot funderar jag på en leksak i slutet.. Men vi får se vad jag kan komma på. Jag tror jag plockar bort pinnarna ett tag i alla fall. Ett frispår hade till och med varit en idé, jag tror jag kör på det.