tisdag, augusti 24, 2010

"Böcker är inte möbler!"

Istället för bordsduk

Sitter i vanlig ordning och kikar på Godmorgon Sverige där dom pratar om böcker i hemmet. Tydligen är det inte okej att använda böcker som möbler. Ojojoj. Detta har jag helt missat tyvärr. Nu får jag planera om min lägenhet helt!

Istället för tavla
På morgonpromenaden hittade Goliat en ekorre i ett träd. Upptäckte vad det var gjorde jag inte förrän jag själv kom fram till trädet och såg en arg liten ekorre sitta högt uppe på trädstammen och fräsa som en katt. Goliat studsade som en liten studsboll nedanför, doing doing! Jag visste faktiskt inte att han kunde studsa så högt. Jösses.

Annars sitter jag och planerar min budgetstudentmat för nästa vecka. Vad sägs om mexikansk linssoppa med hembakat bröd? Eller kikärtsbiffar med persilja och till det klyftpotatis och tsatziki? En liten banansmoothie till frukost mättar en hungrig studentmage! Pannkakor gör också magen och plånboken glada! Att det blir hemgjord blåbärssylt till är ju aldrig fel. Självklart gör jag smaskiga crepes av de pannkakor som blir över. Ägg i alla dess former, tonfiskssallad och obligatorisk müsli till frukost (1 kilo mumsig frukost för 19 kronor!).

Det är faktiskt roligt att veckoplanera sin mat, prova ni med! Man sparar enorma summor på att veta exakt vad man ska köpa i affären. Då slipper man nämligen de små impulsköpen eller den där maten som man köper hem för att det är "bra att ha" och sen inte använder. Om man vill ta det ett steg längre ändå så kikar man i reklambladen vad som är extrapris på just den veckan och ordnar sin matsedel efter detta. Men så seriös är inte jag. Nån måtta får det väl vara.Ett annat tips är i alla fall att alltid kika på jämförpriserna på hyllan. Det kan skilja många kronor på märkena! Och så vill jag också påminna om att läsa innehållsförteckningen på varorna ni köper. Det blir oftast billigare att sno ihop sakerna själv än att köpa färdigt. Nu när jag har delat med mig av mina bästa studentbudgettips tycker jag att ni kan ge mig tips på billig, nyttig och god mat som jag kan planera in i nästa veckas matlista!


Titta så tråkig en billighetsmüsli kan se ut....


Men så vacker den blir i en annan burk! Med extra linfrö, pumpakärnor och solroskärnor blir det dessutom godare och lyxigare. Mums!

2 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Hej

När jag handlar och kassörskan sticker till mig en rabattkupong som jag ska skriva under så brukar jag alltid skriva Hans m. Konungen eller Elvis Presley eller nåt liknande - en gång skrev jag Carola Häggkvist och det funkade det också... Kalle Anka likaså men då kikade kassörskan lite snett på mig men hon sa ingenting...

Beundrar ditt sätt att handla - själv är jag på tok för lat för att lägga ner så mycket tid och energi på detta... Visst jämför jag kanske lite och så ibland, men jag borde nog göra det mer...


Henke :)

Sofia sa...

Duktiga Cissi! Jag har börjat med billiga veckan på ICA det är super. Då finns det t.o.m recept till maten som är extra billig o så blir det varierat...jag tänker mig iallafall att det blir det. Fast det bästa är ju att man inte fastanar i samma jag-lagar-korv-med-mos-varedna-dag meny.