tisdag, maj 25, 2010

Vi motarbetas av vädergubbarna

Kosmos vill inte att jag och Elin ska träna.
Hela förra veckan regnade det varje gång båda hade tid.
Så även denna vecka. Idag trotsade vi i alla fall blöta gräsmattor och styrde kosan mot en utmärkt grusplan på militärernas övningsområde. Kanoners, dom tränar ju inte på kvällarna, det hade klarnat upp på himlen och det var någorlunda vindstilla. Tror ni inte att hela vår grusplan var knökad med hundkursare?! Hur otur kan man ha? Dessutom såg det ut som att vi anlände bara några minuter efter att de hade kursstart. Typiskt!

Vi fick leta upp en provisorisk träningsplan och knödde oss emellan militärernas hinderbanshinder. Hälften hårdpackat grus och hälften blött, oklippt gräs. Vi ställde upp tre rutor med targetmattor i varje ruta, konerna stack upp som små tomteluvor i ett hav av gräs. Positivt med detta var ju förstås att targetmattorna knappt heller syntes (vilket förhoppningsvis fick hundarna att söka med blicken efter konerna?).
Goliat fick börja. Han sprang ut fint till första rutan. Andra rutan var svårare- även om vi stod med ryggen mot den första vände han och sprang i full kareta till den jag skickade till första skicket... hrm... Vi har visserligen aldrig ställt upp mer än en ruta.
Vi försökte igen och han sprang ut fint till targetmattan, trots att den var väl gömd i gräset, och även ett kort skick till ruta nummer tre. Fint!

Så tränade vi fritt följ. Jag ska försöka tajta hans position till "Klarastyle." Jag har börjat belöna som Fanny tipsade, jag hoppas att det i det långa loppet kan leda till att han går närmare mitt ben. Jag belönade med kamptrasa istället för pipleksak mesta delen av träningen, med oväntat positivt resultat. Jag slängde runt honom som en liten visp och lät honom vinna trasan några gånger. Han var supertaggad, kul med galen hund!

Vi avslutade träningen med en jättelyckad plats. La hundarna och gömde oss bakom en stor klättervägg. Dom fick ligga 2 minuter, sen gick jag runt dom några varv. Efter mig var det Elins tur att gå runt hundarna, dom låg så fint så. 4 minuter, inte illa! Goliat var lite väl överdrivet glad när jag gav honom "varsågod" dock. Allt som allt var detta ett bra träningstillfälle!

Tränade moment:
* Rutskick på olika rutor (mål: kunna rikta honom mot en bestämd punkt. Resultat: vi behöver öva mer på detta...)
*Stanna (mål: snabbt stanna med stadga oavsett störning. Resultat: för långsamt stannande, han tar gärna ett steg med en framtass när jag lockar honom med godis)
*Fritt följ (mål: tät position, hans bog vid mitt knä. Resultat: ny belöningsrutin har gjort honom lite tätare, svävar gärna ut på raksträckor. Jättefina vänstersvängar, sega sättanden.)

+ leka intensivt med kamptrasan. Han var riktigt tänd idag. Jag ska hetsa honom ännu mer. Låta honom vinna trasan och kuta åt andra hållet, sno trasan och kuta åt andra hållet. Höja värdet på trasan genom att belöna bra intensitet i kampen

Imorgon blir det spår, ska försöka ta lite kort då också så ni slipper få ont i huvet av all text!

4 kommentarer:

Sofia sa...

Spännande att läsa om er träning. Själv är jag kass på belöning. Skulle behöva gå på kurs själv!

Vi kommer gå några öppenklass spår här i Juni. Har kontaktat några domare. Om du vill skulle vi kunna försöka planera in det runt den 19:e när du ändå kommer att vara här. Du får höra av dig angående det. Tänkte att jag bara kunde nämna det om du var intresserad.

Cecilia sa...

Vad snäll du är :) Tack för att du tänkte på mig! Det blir nog Öppen Klass här i krokarna för våran del, så du behöver inte planera in något för min skull. Jag vet inte ännu om vi kommer att vara färdiga för 2an den 19 juni så... känns helst plötsligt alldeles för snart.. hehe

Sofia sa...

Jag tror att ni klarar det om ni ställer upp men det beror på hur du vill göra. Egentligen är det väl bara rutan som du inte känner dig klar med eller tar jag fel där? Det vore iallafall grymt kul att se er tävla men blir det inte denna gången blir det säkert nån mer gång för ni kommer ju att tävla fler gånger=)

Cecilia sa...

Ja, dels är det ju rutan men sen är det ju också inkallningen med ställandet. Ibland stannar han nämligen inte alls, haha... Så vi har ju lite att jobba på om man säger ^^
Sen har jag ju blivit uppfostrad på kurs nu, och håller med om att det ju borde kännas lätt att tävla. Inte tävla när man känner att "ja, jag provar och ser om det funkar". Men jag kommer ju hem ändå så kan vi träna ihop :) Så får du ju se hur det ser ut ändå! och jag får se hur det det ser ut med eran träning!