söndag, maj 02, 2010

Klickerutbildning med Elin

I helt perfekt väder har instruktörer och medhjälpare för Billinge brukshundsklubb idag fått gå en heldags utbildning om klickerträning, med min vän Elin som instruktör.
Vi började med teori och fick sedan klicka varandra, sedan gick vi vidare ut och fick jobba en och en med hundarna. Inger filmade träningen och så fick vi titta på oss själva, väldigt intressant faktiskt! Jag är otroligt stel och tråkig när jag tränar insåg jag. Jag gör inte någon direkt skillnad i mitt kroppsspråk när jag har träningspose till när jag befinner mig i belöningsfasen. Detta är något jag absolut ska jobba på!

På eftermiddagen var det också en hel del praktisk träning och jag och Goliat fick köra några skick på rutan. Han sprang ut så fint så jag blev nästan lite rörd! Vi tränade också en del på att backa, men det kan han egentligen redan. Övrig tid spenderades med att kika på när de andra tränade. Det är alltid lättare att säga till någon annan när den gör fel än att själv se sina egna.

Jag märker allt mer att jag har skapat mig otroligt bestämda åsikter om hur jag tycker att saker och ting ska tränas in. Detta är bra i min egen träning, men jag misstänker att det kan utvecklas till en ganska otrevlig sida hos mig. Detta är något jag får försöka passa mig för. Jag vill alltid gå kurs och träna hundar med ett öppet sinne. Att inse att jag själv har blivit ganska inskränkt när det gäller klickerträning är faktiskt lite skrämmande.
Ett bibelord jag tänker på från när jag gick på friskolan är "Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga?". Tänkvärt.
Nu är dagens söndagsskola slut och ni kan få återgå till söndagsbestyren.
Jag själv ska njuta av min lediga söndagskväll, imorgon börjar praktiken i Hentorp.


Elin och Klara

Goliat i vitsippor

Inga kommentarer: