tisdag, maj 04, 2010

Lyckofunderingar på morgonkvisten



Lycka är att glädjas åt det enkla
att vakna utvilad en ledig dag
få packa korgen med till sommarängen
och njuta nybakat i vänners lag…
Lycka, sitta ner och stilla lyssna
till näktergalens vackra fågeldrill
få smaka limpan som just togs ur ugnen
och känna lust att ta en skiva till…


Lycka är, att vara ung, förälskad
att hand i hand få springa längs en strand
få känna svalkan ifrån vind och vatten
när kropparna har värmts av solbränd sand…
Lycka, hålla nyfött barn i famnen
och känna doft av babyns lena hud
att ödmjukt, insiktsfullt bejaka livet
förstå att allt är gåvor ifrån Gud…


Lycka, krypa ner hos den man älskar
och stanna där i sängen halva da’n
tillsammans följa stigen genom skogen
och njuta härlig middag in i sta’n
Lycka är, att åldras nöjd, belåten
att utan bitterhet se tid som gått
få känna tacksamhet, vara förlåten
och ge och ta emot av stort och smått…


Lycka kan man inte få för pengar
även om de finns i överflöd
lycka, är den ro som finns inom en
den gnista, som ger själva livet glöd
Kan man bara unna sig att vara
utan stress och utan prestation
har man lärt att ingen fångar lyckan
bara den som funnit tilliten och tron!

Ulla-Maj Hoffmann Norgren

På min nya praktikplats funderar jag mycket över detta med livskvalitet.
Det finns så många ensamma gamla människor i vårat land, hur kan jag hjälpa dem?
Vad är lycka för en person som inte kan prata?
Vad är lycka för en person som inte kan röra sig, som inte kan känna smak, som inte längre hör så bra och som inte orkar lyfta blicken längre?
Är lyckan otillgänglig för dessa människor?
Jag blir så frustrerad.
Vad är lycka för dig?

Lycka för mig är musik. Lycka för mig är hundar, prinsesstårta, en kram och en solig dag.
Detta är saker som kan göra mig lycklig även då jag inte längre har alla mina funktioner kvar, de som känns så självklara för mig nu när jag är ung.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka är väl de små guldkornen i vardagen! Fick precis som jag läste detta, ett sms från sonen på Bali, äntligen ett livstecken!
Hundens härliga bruna ögon när man kommer hem.

Spontant just nu!

Lena (hårt arbetande)

Henrik Hellemar sa...

Hej

Tja, det är väl som de säger - man får vara glad så länge man har jämna och fin avföring...

Lycka för mig är att få ta med mig kameran och ge mig ut i naturen och möta morgonen långt innan det ljusnat - det är mitt knark...

Ett klockrent spår är aldrig helt fel heller... En kopp pissljummet kaffe ur termosen på en stubbe... Ligga på magen och fotografera blåsippor... Kika på havsörn genom tubkikaren i fågeltornet i Sjöryd... Ligga under kamoflagenätet nere i hamnen här i Lidköping och fotografera rastande vadarfåglar... Sitta hemma på balkongen med en pilsner i handen och grillen som knastrar... Sitta och lyssna på när resten av familjen ligger och sover... Höra barnen säga: "-Du är bäst pappa !"...

Det stora problemet egentligen är väl att ta sig tid att njuta av nuet... För visst är det så att vi alltid har så in i helvetes bråttom att vi inte hinner märka att vi egentligen har det ganska bra...


Henke :)