fredag, maj 14, 2010

Tjuvkik och vild inspiration

Jag har nu i flera veckor arbetat på Svenska Kooikerklubbens tidning.
Det var en glad överaskning när jag blev tillfrågad att bli deras nya redaktör och jag tackade ja ganska snabbt, precis som vanligt helt utan tanke på vad detta skulle innebära.

Jag blev snabbt varse om hur mycket tid tidningen skulle ta.
Att arbeta i hela nya program så som photoshop och PageMaker gav mig nästan magsår och ett tag var jag nästan nära att ringa och avsäga mig uppdraget.

Men efter att ha suttit och provat lite insåg jag ganska snart hur skoj jag faktiskt tyckte att det var.
Jag tittade mycket i tidningar som Mona hade lånat mig. Andra klubbars tidningar och även Hundsport, Härliga Hund och Brukshunden blev inspirationskällor till nytt upplägg.
Jag vill skapa en medlemsvänlig, läsvänlig och fin klubbtidning. Jag hoppas att jag åstadkommit detta.
Ni som har kooiker och läser min blogg, ge mig gärna feedback när tidningen kommer ut!
Jag tror på konstruktiv kritik och meningen med mitt arbete är att Ni medlemmar ska ha en läsvänlig, intressant och trevlig tidning. Innehållet ska vara kärnfullt och jag gillar att lägga in bilder och annat, för att göra det hela intressant. Kanske detta är något generationsbundet, jag och Mona pratade om detta när vi sågs sist och hon tyckte att texten var det viktigaste. För min del blir jag bara matt när jag öppnar en tidning och ser textrad efter textrad utan något att fästa blicken på. Vi är alla olika, några medlemmar kanske kommer att tycka att förändringarna jag har gjort med framsida och upplägget i innehållet är onödigt, fult och dumt. Jag hoppas naturligvis att alla våra läsare ska tycka att förändringarna är skitbra ;)
Nåja. Ni, mina kära bloggläsare, ska nu få en screenshot på hur framsidan ser ut hittills. Några fördelar måste det ju ge att läsa min blogg, eller hur? ;)
Klicka på bilden för att se den i större format

Spontana tankar och idéer någon?

7 kommentarer:

Mona sa...

Din blogg är jättetrevlig att läsa och med många vackra bilder, så naturligtvis ser den nya framsidan kanonbra ut!
Jag är fullt medveten om att de flesta vill ha många bilder och korta texter, men tror inte det är generationsbundet.
För mig som är snabbläsare tar tidningar och böcker slut alldeles för fort! Och jag vill lära mig mer också, helst varje dag...

Cecilia sa...

Ja, det kanske enbart handlar om hur man är som person :) Tack för berömmet!

Henrik Hellemar sa...

Hej

Vad kul - vilket förtroende ! Men jag trodde inte att du var medlem i SKooi längre... Läste nåt om det på Katarinas blogg för ett tag sen...
Men då kanske du kan övertala mig/oss om varför vi ska gå med i SKooi... Jag tycker ju egentligen att man ska vara med i rasklubben, men jag har inte sett nåt direkt livstecken från klubben som fått mig motiverad att gå med än som gjort det motiverat att lägga ut de pengarna...

Hur som helst - Omslaget ser jättebra ut, men jag har ett tips - som redaktör så kan du ju tillgodose allas önskemål - dubbla tjockleken på tidningen och in med både mer texter och bilder... :)


Henke :)

Cecilia sa...

Jag är inte medlem, hehe. Det var någon som hade föreslagit mig ändå!
Och mitt redaktörskap kommer nog inte att ändra på denna detalj, då detta beslut grundas i min "ekonomiska situation" ;)

Amanda sa...

Ohh vad roligt och GRATTIS till den nya "jobb" som redaktör och allt! Men du är duktig på att skriva och du har smak så du passar nog perfekt till det, det är jag helt säker på!Grattis igen! =)

Tack för ditt inlägg också på min blogg! Duskriver alltid så intressanta tankar tycker jag. Ochjag håller givetvis med dig, inte förrän de är några år och medvetna om allt som finns runtomkring kan man släppa på matvanor, varför vänja de vid ett onödigt mönster som de själva inte senare kanske har lätt att ta sig ur, eller som de själva faktiskt inte valt??! Dessutom är de alldeles för små för att ta egna beslut om mat, omjag skulle låta V besluta själv vad han skulle äta, ja då skulle han ju äta diverse plast, papper, toalettborste, kladd på golvet. Ja du förstår. Det är nog tufft att stå emot trycket men jag blir så arg så jag blir nog ännu starkare i och med det. Andra ska skita fullständigt i hur jag gör så länge jag inte skadar mitt eget barn. Men folk idag kan inte heller finna något alternativ att ge sina barn, det är liksom antingen socker eller inte. Men somjag skrev, vatten med hallonbitar, hur vackert är inte det för ögat till och med?? Det bästa du skrev var det där om att ägna barnen tid och ge en konsekvent uppfostran än att ge efter och trycka i dem sötsaker för att få dem tysta. När jag är borta och V grinar och människor kommewnterar att han vill ha något, då säger jag bara nej, han har ätit. Han ska inte ha ngt. Sen får jag försöka ge tid till honom så att han blir NÖJD. Barn är väl inte hungriga så fort de skriker, det vore ju galet. Det är samma här hemma, V äter när han ska, däremellan är det ingen mat eller massa småtugg. Jag är uppfostrad på samma sätt och tycker att det verkar sunt. Men ju mer tjat från omgivningen desto mer uppriven blir man och desto hårdare på sina "regler".

Oj, nu blev det långt....

Jaja, men jag ösnakr dig och er och fina Goliat en bra helg!! Längesen man träffade er.......... =/

Sofia sa...

ojojoj redaktörn det låter flott! Det ser bra ut också och du kommer ju att få en massa bra erfarenheter...bra för ditt CV tänker jag och bra för att det verkar kul=)

Sofia sa...

By the way så var jaktmässan en hit! Frodo fick ställa vildsvin för första gången...inte ett levande tack o lov! Vildsvin är riktiga bestar!