torsdag, maj 27, 2010

Underbar dag i Tiveden

Jag kom precis innanför dörren efter en helt underbar dag "on the road" med Leif och Mona. Jag blev väldigt glad när dom frågade mig om jag ville följa med på deras utflykt och kunde inte ha spenderat dagen på ett bättre sätt! TACK för att jag fick följa med!

Nedan får ni andra ta del av ett fåtal av de många bilder som jag tog under våran dag. Vi har sett många underbart vackra platser runtom i Tiveden och avslutade sedan med att äta korv i Sjötorp där Mona och Leif har sin båt. Det blev självklart mycket bilder på hundarna... hrmf... som vanligt. Håll till godo!
Grabbarna grus väntar på att få smaka på en bit körv

En vacker blomma vid vägen..

Goliat i en mycket gracil pose
Vi gick en lång promenad runt denna sjö...

Otroligt vacker skog
Lexy tar sig över broarna med stil...

Är han inte söt så säg?
Tittut i vassen!

4 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Hej

Det ser verkligen ut att ha varit en trevlig dag - en dag i naturen med trevliga vänner och hundar kan aldrig bli fel...

"En vacker blomma vid vägen" är troligtvis en ängsviol eller möjligtvis en skogsviol - underbart läckra i alla fall och om vi leker med tanken att det är en ängsviol så är dess vetenskapliga namn "Viola canina" där artnamnet canina kommer från latinets "canis" som du säkert redan vet betyder hund... :)


Henke :)

Cecilia sa...

Ja, det var verkligen så trevligt som det såg ut :) Dessutom massa gott fika och kaffepauser!

Oj, vad spännande! Jag som knappt vet skillnaden på vit- och blåsippa är ganska hopplös med blomsorter.
Men nu kan jag ju dra till med "det är den där blomman som heter nåt med hund på latin" nästa gång jag stöter på just den här sorten? ^^

Mona sa...

Tack för ett trevligt sällskap!
Jag läste att Fagertärn är, enl traditionen, den röda näckrosens urhem. Den hybridiserar med den vita och får därför olika nyanser från mörkrött till ljusrött. Nu såg vi endast bladen, tyvärr.

Henrik Hellemar sa...

Hej igen...

Det där med vetenskapliga namn (jag vägrar kalla det latinska namn för alla namn är inte från latinska språket) är en grej som jag tycker är hur kul som helst och det är ett intresse som väcktes när jag höll på med skallerormarna och alla andra "slemmiga kryp"... De vetenskapliga namnen beskriver ju ofta hur växten (eller ormen) ser ut på ett eller annat sätt och om vi tar den vanliga styvmorsviolen så heter den "Viola tricolor" - tricolor är nån latinisering för "3 färger" och kollar man närmare på dem så ser man ju att det stämmer... En viol med tre färger...
För att skilja ängsviolen från skogsviolen behöver men ibland titta på rotsystemet, men man kan även göra det väldigt enkelt för sig - växer den på en äng så är det en ängsviol och lever den i skogen så är det en skogsviol - rötterna kan man studera om man hittar den i nån gränszon där det växer blåa violer både på ängen och i skogen...

Det är väl lite för tidigt för näckrosorna att blomma än, men de är verkligen vackra när de är igång... Väl värda ett besök till... Om inte annat för fikats skull... ;)


Henke :)