torsdag, maj 06, 2010

Fet, Fluffig, Förstoppad

Idag har jag befäst kunskaper om tyroideasjukdomen hypotyreos.
Jag tänker alltid på min patofysiologiföreläsare Ingela när jag hör ordet hypotyreos. Hon sa nämligen till oss att tänka "flicka, fet, fluffig, fyrtioårig, förstoppad". Symtom på dålig ämnesomsättning på grund av en hormonstörning, allting i kroppen går på lågvarv.
För tillfället känns det som att min hund lider av hypotyreos. Han är fet, han är fluffig, han är förstoppad. Så nu behöver jag alltså inte använda min patofysiologilärare som minnesmärke, jag kan titta på min hund så kommer jag ihåg nästan alla symtom för denna sjukdom! Fantastiskt användbart.

Denna kvällen har jag och Goliat ägnat på Billinge Brukshundsklubb. Vi hade Öppet hus och jag och Goliat visade upp lydnad med kommendering. Lite ovant att träna fritt följ på agilityplanen, Goliat for runt som en liten idiot och trodde att vi alldeles strax skulle klättra på balanshindrena. Protokollraden på tävlingsanteckningarna skulle nog blivit fullskriven många gånger om, "luftig, växlar position, snett sättande, långsamt sättande" etc. Han gjorde i alla fall ett mycket tjusigt läggande under gång, det blev säkert ett märke efter honom, så hårt som han slog han i marken.

Imorgon fyller min lilla snuttipluttisnutt år. Ja, Mattias alltså, inte Goliat. Så resten av helgen kommer jag att hänga i Herrljunga! Men jag uppdaterar på söndag igen- håll ut!

Inga kommentarer: