lördag, maj 22, 2010

Fanny Gott, chokladflarn och nyvunnen träningsglädje

Kom precis hem efter en kurs med Fanny Gott, anordnat i ett samarbete mellan Skövde BK och Billinge BK (min klubb). Jag känner mig som ett polerat silverbestick, en nyoljad cykelkedja, som en omlackad Volvo 240!

Nedan lägger jag ut mina anteckningar från kursen. Det kan hända att det inte ger er som läser min blogg så mycket att läsa igenom dem, då de blev en aning osammanhängande.
Men jag väljer ändå att föreviga mina tankar kring dagen här på bloggen, så jag själv kan gå tillbaka och läsa i framtiden.


Min anteckningar från morgonens teoripass:
Bra belöningar är första prioritet i klickerträning. Det är min uppgift som förare att se till att hunden väljer mina belöningar framför annat runtomkring. Därför måste jag bygga upp värdet i belöningarna!
Detta gör jag exempelvis genom att låta hunden få jobba för maten eller genom att få hunden att förstå att den måste jobba för att få det den vill ha. Jag tar kontroll över resurserna, och detta gäller i allt, även om det hunden vill ha råkar vara att hoppa ur bilen, springa och lukta på en löptik, nosa i gräset eller titta på en annan hund. Den kan få göra dessa saker- men den måste göra nånting för mig först.
Jag och Goliat tränas av Fanny Gott, här försöker jag shejpa fram en bra handtarget
Foto: Boel

Bygg upp de belöningarna som är viktigast för dig. Godis och kampleksak är smidigare belöningar än att jaga grannens katt. "Nej, jag vill inte leka nu, för jag vill ha en köttbulle" jämförde Fanny med en hund som säger "Nej, jag vill inte komma på inkallning för det är ett rådjur därborta".
Även de små valen som hunden tillåts att göra har betydelse! Fanny tog upp ett exempel med en border collie som hon har som inte var intresserad av att äta godis innan hon hoppade ur bilen för att få komma till fårhagen. Istället för att rycka på axlarna och tänka "nehepp, hon ville inte ha godis nu" så väntade hon istället ut hunden, när hunden åt godiset fick hon som belöning att komma till fåren. Likadant är det viktigt att träna hunden att leka med den leksak som jag har valt att leka med. Säg att jag har med en boll och en kamptrasa. Min hund vill helst ha bollen, men jag har erbjudit kamptrasan. Då måste hunden kampa lite för att få bollen! (Detta var ett helt nytt sätt att tänka för mig, men som jag kommer att prova i min vardag!)
Prioritera därför lekutveckling hos alla hundar! Ta kontroll över resurserna!

Det är belöningen som formar beteendet
En traditionell hundträningsfilosofi fokuserar ofta på hur vi ska få hunden att utföra beteendet eller rörelsen som vi vill åt. Det är mycket litet fokus på vad som händer efter att hunden har utfört det önskade beteendet. Trots detta är det ju faktiskt just belöningen som formar beteendet, och knappast det som händer innan beteendet är utfört.
I traditionell hundträning ökas oftast hjälper när hunden inte utför beteendet på ett korrekt sätt. Med ett klickertänk ser man istället till att bryta ned momentet i mindre delar och shejpar fram det man vill åt.
Trött Goliat efter en hel dags kurs... Foto: Boel

Vem är det som har ansvaret?

På en lydnadstävling gör inte föraren så mycket. Det är tillåtet att uttala vissa kommandon, att gå rakt fram, att vara stel och tråkig. Hunden däremot förväntas att utföra många olika betenden och rörelser. Trots detta läggs inte tillräckligt stort ansvar på hunden i träningen, utan föraren påminner ständigt hunden om att "nu ska vi träna". Ju mer hjälper vi ger våran hund, desto större ansvar tar vi på oss själva.


Fannys tips till passiva hundar:
En hund som inte är klickertränad är ofta relativt passiv när vi vill att den ska bjuda beteenden. Ett sätt att få en passiv hund att bli mer aktiv och tänka själva är att klicka en vanlig kväll framför teven. Ha en skål med godis framför dig på bordet. Titta på teven, men ha hunden i ögonvrån. Så fort din hund gör någonting, en rörelse (byter plats, sträcker på sig, går och dricker vatten) så klicka och släng en godis på golvet. I början när man lär hunden genom shejping kan det nämligen bli en ganska pressad situation för hunden. Genom att avslappnat sitta och titta på teve blir det inte att föraren står rakt upp och ned och stirrar på sin hund, utan mer en avspänd övning där hunden själv får upptäcka att det lönar sig att bjuda på beteenden.

Se varje pass som en hypotes
Många som är nya inom klickerträning är livrädda att det ska bli fel.
Var inte det! Det är okej att det blir fel.
Det viktigaste redskapet du har är utvärdering. Genom att ständigt utvärdera din träning kan du förhindra att du gör samma fel under en längre tid. Att låta någon filma när du tränar med din hund är ett bra sätt att kunna utvärdera.

Goliat slappar i gräset, Fanny Gott undervisar i bakgrunden


Mina reflektioner kring eftermiddagens pass, i punkter:

1. Jag vill jobba på att göra större skillnad på min träningsfas och min belöningsfas.
Genom att göra detta vänjer jag honom också vid att min "stela hållning" leder till något positivt. Detta kommer att underlätta ytterligare under tävlingar senare!

2. Jag vill sträva efter att Goliat, så fort jag ställer mig i träningspose, söker sig till min sida för att han verkligen vill träna! Jag tar kontroll över resurserna och lägger mer ansvar på honom att vilja jobba med mig.

3. Jag vill bli bättre på att inte använda hjälper, utan istället få honom att be om att få jobba för att få belöningarna. Istället för att visa honom in till sidan med handen eller ropa på honom, begränsa hans möjligheter att "göra annat" genom att exempelvis ha koppel på i störande miljöer.

4. Jag vill göra tävlingar mycket lättare än träningarna. Momenten under tävling ska kännas som, Fanny-citat, "Det här är ju lätt, vi tränar ju mycket svårare grejer på träningarna". Under tävlingsträningarna ska dessutom belöningarna vara mycket bättre! 50 % av tävlingslydnad är enligt Fanny tävlingsträning. Det handlar om att arbeta upp uthålligheten, att träna i olika miljöer (med kommendering, med tävlingsledare och domare som står på planen osv) och exempelvis att komma in på planen.

5. Omvänd lockelse- jag ska använda detta (till en början) när jag tränar hopp-stå och handtarget inför vittringsapporteringsinlärningen (oj, långt ord!). Däremot ska jag akta mig för att låta störningen i sig bli en hjälp! Jag ska blanda den omvända lockelsen med sekvenser av total passivitet från min sida.

6. Var belönar jag? Jag vill belöna positionen i fritt följ genom att ge Goliat godis som kommer från vänster sida av hans huvud. Jag ska också alltid ge honom en godis och därefter leksak när jag belönar på detta sätt. Leksaken ska också alltid komma från vänster. Min målbild är att hans bog ska vara klistrad vid mitt knä, i alla rörelser. Jag ska även kunna ha godis och leksak i högerhanden, vifta med leksaker framför honom, slå honom i huvudet med kampleksaken (haha, vad knäppt det lät!) utan att han rubbas ur sin position.
Jag måste träna mer på position!! Som det är nu vet han inte riktigt vart han ska vara.
Tydliggör kriterier och mål!

7. Rutan: målbilden ska vara att synintrycket av konerna ska få hunden att vilja springa ut till rutan. Detta uppnås genom att ta bort targeten från rutan och istället träna framåtsändande separat från konerna.
1. Det ska vara svinkul att springa bort ifrån mig
2. Jag ska lära honom att springa bort från mig utan hjälp av targetmatten
3. Jag ska lära honom att kunna stå bortvänd från mig och ändå arbeta aktivt, utan att vända på huvudet.

När han kan grundstenarna kommer det att vara mycket lättare att sätta ihop momentet.
(Med andra ord: precis som jag har gjort med apporteringen ska jag göra med rutan, jag håller tummarna för att rutan också kommer att bli ett sånt där "men åh, vad dum jag har varit, nu går det ju mycket bättre!"moment.)

En annan bra sak hon sa var att lek också är koncentrationskrävande. Innan något annat händer på exempelvis en appellplan ska du kunna leka med din hund. Om du inte kan leka med din hund på appellplan på grund av för svår störning från andra hundar- hur ska du då kunna träna?
Lösningen på detta blir att träna upp leken i dessa sammanhang. Om det är för svårt att leka på appellplanen- börja på parkeringen och närma dig sedan gradvis.

Nu blev det mycket mycket text och tyvärr väldigt lite bilder.
Jag är i alla fall supernöjd med kursen, jag känner mig så peppad på att ändra mitt sätt att träna ! Man behöver såna här tillfällen som aktiv hundägare tror jag, det känns verkligen som att jag har fyllt mitt batteri.

Kika gärna på Fanny Gotts hemsida. Skänk mig 5000 kronor så att jag kan gå på hennes lydnadsläger i sommar, snälla!

3 kommentarer:

Henrik Hellemar sa...

Hej

Jag blir så avis... Här känns det som om träningen aldrig ska komma igång... I morse kände jag mig äntligen så pigg så jag tog en sväng med bilen kl 4:00 och letade älg, rådjur och räv och allt var lyckliga gatan. I eftermiddag käkade jag lite potatismos och råkade väl få i mig lite råkost som ska var aså himla nyttigt, men nu sitter jag här med värsta värken och jag har fått ett stort blåmärke på magen och mår allmänt skit - hade jag haft lite mer vett i huvudet så hade jag väl åkt in till sjukhuset, men jag ringde i alla fall till KSS och pratade med dem och det lät inte som om jag skulle dö idag i alla fall... När klockan var 18:06 så tog jag en penna och ritade en ring runt blåmärket och det har inte spridit sig mer i alla fall... Usch, jobbigt... Vill ju verkligen komma igång, men nu känns det verkligen som en hel del steg bakåt och allt längre ifrån träningen... Tanken slog mig precis nu när jag sitter här vid datorn och tycker synd om mig själv att just nu när jag sitter här vid datorn med fötterna uppe på skrivboordet och läser din blogg så gör det ju faktiskt inte ont alls i magen... Så det är nog ett tecken - skriv mycket så jag har att läsa så kanske det ordnar sig här i Lischöping också... :)

Hur som helst - kursen gav dig säkert mer än du anar och jag säger som jag brukar - jag är inte ett smack bekymrad vad det gäller er träning och ert tävlande - jag vet att ni kommer att gå precis så långt ni själva väljer att gå !


Henke :)
Dålig + man = gnällig

vickan sa...

Men cecilia... vad har vi sagt om "shejping" ÄR det kinesiska du skriver på eller? ;) Kul att du är nöjd med kursen iaf!

Cecilia sa...

Hehe... alla stavar så... det är bara att vänja dej ;)