onsdag, januari 27, 2010

Whippet-drömmar

Varför köpte jag inte en mesigare hund?
Varför envisades jag med att köpa en hund som jag aldrig har sett frysa under alla dom år jag haft honom vid min sida?

Min eftermiddagspromenad var en nära-döden-upplevelse. Snön piskade mig i ansiktet, som tusen nålar fast inte bara på kinderna utan även i ögonen. Jag fick gå böjd mot marken för att ens komma nån vart och agera egen plogbil för att ta mig igenom den decimeter med drivsnö som verkade motarbeta varje steg jag tog. Mitt i min misär skuttade en galen liten hund omkring i total lyckoyra. "Åh, matte! Det SNÖAR!!!!! Titta, titta matte! Det kanske gömmer sig nånting under den här snödrivan! Måste undersöka!" och djupdyker i varenda snöhög. Hipphoppsar som en gasell på droger genom snödrivorna, med tungan hängandes utanför den ivrigt flåsande munnen.

Just i det ögonblicket hade man ju önskat sig en mesig liten whippet som enbart sätter foten utanför dörren för att göra sina behov på närmaste fläck för att sedan förskrämt springa in och gräva ner sej under täcket igen.

8 kommentarer:

Squarepants sa...

Du kommer så få spö av alla vinthundsägare som finns om dom läser detta! Men jag håller med, och vill också byta mina hundar mot en whippet eller tre ibland.

Cecilia sa...

Äsch, vinthundar är ju mesiga ;) Om inte ägarna vet om det sedan innan så borde dom få reda på sanningen!

Anonym sa...

Håller med om en liten lugnare promenad emellanåt. Viggo är liten men älskar snö och bryr sig inte att stackars matte fryser fötterna av sig!!!

Henrik Hellemar sa...

Hej

Är det verkligen så illa ? Själv är jag förbaskat nöjd över att det är snö och inte slask - nu drar ju Alice varken in gegga eller grus eller annan skit utan hon är lika vit och fin som snön...

Men visst vore det rätt gött att få lägga sig på rygg i nån vitsippebacka och bara låta solens strålar värma och vet a att nu vaknar alla huggormar... Det är onekligen väldigt härligt det också... :)


Henke :)

Cecilia sa...

Ja, jag är jättenöjd med vintern som har varit! Hoppas att den håller i sej tills det blir vår så vi slipper slask. Men när det är issnö och storm, ja, då blir jag trött på att jag inte har en hund som lider lika mkt av hemsk blåst utan en som skiter i vilket väder det än är. Det enda vädret han kanske inte är helförtjust i är ösregn, alla andra väder är underbara enligt Goliat ;)

vickan sa...

hah! Visst kan vinthundar vara klena, men man ska inte dra alla över en kam. Du ska vara glad att du har goliat och inte tex. Hera???? Då hade du itne fått en lugn stund, plus att du hade fått ägna dagarna till att springa 7 mil varje dag, för att släppa en vinthund lös är ju inte alltid så lyckat. Var glad över din hund då ;)

Cecilia sa...

hehe, nej, man ska nog inte dra alla över en kam. Men just whippets är väl överlag ganska frusna av sej och det var just den detaljen jag saknade i snöstormen. Annars föredrar jag ju en robust hund som inte fryser :) tycker det är kanonskönt att goliat aldrig lider av varken vinter eller regn, hans päls torkar på nolltid även efter bad i sjö mitt på hösten!

Men nångång tror jag ändå att jag kommer vilja ha en whippet, men av helt andra skäl. Tycker dom verkar vara supertrevliga och är ju otroligt vackra också.

Sofia sa...

men du behöver ju bara en hund med lite päls...Frodo är ju en fryslort som förvisso gillar att komma ut när det är kallt fast i mattevänliga doser=)
Men jag håller med dig...Whippet är fräna hundar